Opdracht 3.6

Omgevingsanalyse Heineken

Artikel 1

In November 2015 heeft Heineken een nieuwe pilsvariant op de markt gebracht: Heineken Extra Vers. Dit wordt buiten het reguliere pilsschap gebracht. Dit heeft gezorgd voor een stukje exclusiviteit. Dit is bewust buiten de media gehouden juist omdat het zo selectief verkocht word. Deze variant werd op de winkelvloer zelf gebrouwen. Dit betekende dat er een andere manier verzonnen moest worden om de bierdrinker op de hoogte te brengen van het bestaan van Heineken Extra Vers. Er is gekeken naar de shoppingtrip van de bierdrinker. Heineken moest overwegen of ze juist wel het vertrouwde beeld van Heineken moesten laten zien of juist niet. De presentatieplek van Heineken Extra Vers leverde voor het marketingteam ook een probleem op. Het product bevind zich in de verscategorie. (In de visie van Heineken is het element ‘natuurlijk gebrouwen dranken’ verwerkt.) Als je refereert naar verscategorie denk je al snel aan verse sap of melk. In de testfase van het product heeft Heineken Extra Vers een tijdje bij die producten gestaan. Dit bleek echter niet de meest voor de hand liggende plek te zijn. Heineken wil niet speciaal dichtbij de kwaliteit van het bier blijven maar dichterbij de occasion, ontspanning. Bij het beeld van ontspanning denk je dan sneller aan verse borrelhapjes. Zo heb je de twee verschillende elementen bij elkaar gebracht.

 

http://shoppermarketingupdate.nl/12437/case-heineken-extra-vers/

 

Commentaar

Dit artikel heeft betrekking tot het kennisgebied marketing dat Heineken goed beheerst. Hierin nemen ze een risico om Heineken Extra Vers buiten de media te houden. Hierin benadrukken ze wel de exclusiviteit van het product. Na het lezen van dit artikel is er gezocht naar Heineken Extra vers. Op de website staat wel een kopje ‘Heineken Extra Vers’ met een lijst van verkooppunten. Uiteindelijk heeft Heineken er wel voor gekozen om het groene flesje te houden. Het herkenbare groene flesje is wel verpakt in grijs papier, dit doen ze omdat op deze manier het bier het langst bewaard kan blijven. Heineken heeft Heineken Extra Vers op de markt gebracht omdat er aan het brouwproces niets meer verbeterd kan worden maar ze kunnen er wel voor zorgen dat het nog verser bij de bierdrinker komt.

 

Invloed bedrijfsprocessen

Door dit bier op de markt te brengen moest er veel veranderen binnen de processen van Heineken. Het bier moet sneller naar de winkels gebracht worden dan normaal. Daarnaast moesten de flesjes ingepakt worden met een papiertje, om het langer vers te houden. Doordat het vers bier is moet het continu gekoeld blijven. Van brouwerij tot in de supermarkt. Hiervoor is een hele gesloten gekoelde keten opgezet speciaal voor dit bier. Het word met gekoelde vrachtwagens naar de winkeliers gebracht en de winkelier moet het vervolgens ook gekoeld aanbieden.

 

Artikel 2:

Acht distributiecentra van Heineken Groothandel hebben voicepicking ingevoerd. Met deze oplossing is het scannen met een handbarcodescanner niet meer nodig. Dit zorgt ook voor verbeteringen in de ergonomie. De barcode labels zijn vaak bevestigd op twee meter hoog, dit kan zorgen voor verschillende rug en schouderklachten. Door voicepicking hebben de orderpickers twee handen vrij, hierdoor kunnen zij hun rug sparen. Ook kunnen ze hun scanner niet meer vergeten. Orderpickers geven aan dat ze vaak het product moeten pakken en dus hun scanner weg moeten leggen. Dit hoeft dus niet meer. De scanners die Heineken gebruikte waren in 2007 in gebruik genomen en waren aan vervanging toe. Veel scanners vielen de laatste tijd uit, dit zorgt voor vertraging binnen het distributieproces. Om stilval te voorkomen moest Heineken een andere oplossing verzinnen.
In januari is de implementatie gestart. De eerste twee maanden is Heineken bezig geweest met het definiëren van de workflows. Het systeem is in maart en april getest. In mei is het systeem echt in gebruik genomen. In het begin was er moeite met spraakherkenning. De spraakherkenning verloopt nu soepeler en de uitspraak is verbeterd. Er zijn telkens twee vestigingen die over zijn gestapt op voicepicking. Heineken heeft gekozen voor de Vocollect-spraaktechnologie van Honeywell. Een orderpicker moet hierbij eerst het systeem leren. Zo komt het systeem in contact met de stem en kan hij deze herkennen. Dit heeft te maken met accenten en dialecten. Dit kost ongeveer een kwartier tijd. Gelukkig rouleert het personeel bij Heineken niet dagelijks en hoeven ze het systeem dus niet vaak de trainen. De headset communiceert met de spraakterminal, dit word als een voordeel ervaren omdat bij andere systemen dit via een snoer loopt. Zo zijn de orderpickers mobieler.

 

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/datamanagement/5883711/250449/distributiecentra-heineken-voeren-voicepicking-in.html

 

Commentaar

Door dit systeem te implementeren is Heineken bezig met de optimalisering van de logistiek. Op deze manier kan het personeel zijn werk gemakkelijker uitvoeren en hierdoor ook minder obstakels ervaren. Zo wordt het ziekteverzuim zeer waarschijnlijk lager door deze implementatie. Ook is Heineken een van de eerste bedrijven die deze oplossing implementeerd. Zoals in het artikel aangegeven zijn de kinderziektes snel verholpen en heeft de implementatie weinig vertraging opgeleverd in de distributieketen van Heineken.

Invloed bedrijfsprocessen

De implementatie van dit systeem versneld de bedrijfsprocessen. Enige inwerktijd is wel nodig, maar dit is minimaal.

 

Artikel 3

Heineken is een bedrijf dat op lange termijn opereert. Dit is een van de redenen dat experimenteren met Smart Packing mogelijk is, zegt Mark van Ilterson. Doordat het bedrijf minder afhankelijk is van dagelijkse beursschommelingen is het mogelijk om lange termijn perspectief te hebben.

De markt interesseerde zich in de ontwikkeling op het gebied van verpakkingen. Heineken werkten met veel grote verpakkingsleveranciers samen. Toen de mogelijkheden steeds zichtbaarder werden kon Heineken gaan experimenteren. De vraag die bij Heineken op dat moment speelde was: ‘hoe vinden we dé toepassing die het best bij ons past en daadwerkelijk toegevoegde waarde gaat leveren?’ Er is veel geprobeerd om het antwoord op de vraag te vinden, maar is nog niet gevonden. Er is echter wel vooruitgang geboekt. In 2013 en ’14 kwam Heineken Ignite op de markt. Dit was een schijfje dat bevestigd werd onder het flesje. Dit schijfje gaf licht op het moment dat er geproost of gedronken werd. Met dit idee heeft Heineken NL Packing Award gewonnen.

Het bier zelf verandert al 150 jaar niet, dit betekent dat Heineken moet ontwikkelen op andere gebieden: design, acties en innovaties. De toepassing van intelligente verpakkingen blijft hangen in de ‘funfactor’: intelligente oplossingen die echt toegevoegde waarde leveren worden weinig gezien.

Ook de prijs is vaak te hoog. Bij dure champagne kun je makkelijker 50 cent investeren dan bij een blikje bier. Ook is het distributiekanaal van Heineken heel snel. Als er iets nieuws geïmplementeerd moet worden levert dit een hoop risico op.

Er zijn ook gemakkelijkere oplossingen die functioneel zijn. Denk aan de thermometer op de blikjes van Heineken. Zo kan de consument zien of het bier koud genoeg is. Inkt die verkleurd bij temperatuur wordt al een tijdje gebruikt bij Heineken. Ook zijn er veel oplossingen niet functioneel, de iconische ster die licht geeft bijvoorbeeld.

Stilstaan is geen optie voor Heineken, ze blijft constant op zoek naar actieve intrelligente verpakkingen. De verpakking is het icoon van het merk, en innovativiteit zit in het DNA van Heineken. Heineken richt zich op de toekomst en niet, zoals hun concurrentie, richten op waar ze vandaan komen.

https://www.verpakkingsprofs.nl/nieuws/heineken-innovatie-zit-in-ons-dna

 

Commentaar

Dit artikel heeft betrekking tot de marketing van Heineken. Met een innovatieve verpakking zorg je ervoor dat je meegaat met de trend. Het publiek vindt dit namelijk zeer interessant. In het artikel word gezegd dat dit best lastig is in verband met de prijs. De actie Heineken Ignite is een leuk initiatief en was zeer succesvol. Heineken heeft zoals in het artikel verteld genoeg tijd om te innoveren. Ik ben benieuwd wat de volgende verpakking van Heineken gaat worden.

 

Invloed bedrijfsprocessen

Door een verpakking te veranderen moet heel het proces veranderen. De verpakkingslijnen van Heineken lopen zo snel dat een barcode plaatsen soms niet eens mogelijk is, laat staan een andere verpakking toevoegen. Dit zal de productietijd verlengen en het risico op breuk word vergroot. Voor er iets geïmplementeerd kan worden moeten er veel dingen gebeuren.
Daarnaast zal de kostprijs van een flesje Heineken wellicht gaan stijgen omdat er verschillende elementen in de verpakking toegevoegd moeten worden.

opdracht 3.9

In deze opdracht word een analyse gemaakt over de omzet van Heineken. Hierbij zal onderscheid gemaakt worden uit 5 verschillende regio’s, namelijk:

Tijdens het analyseren van de omzet van Heineken worden de jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar gebruikt. (boekjaar 2015,2014,2013)

 

In de onderstaande tabel zijn de cijfers van de inkomsten per regio en per jaar opgesteld. De bedragen zijn in miljoenen euro’s.

Europe: Als er gekeken word naar de cijfers van Europe is het eerste wat opvalt de grote stijging in 2015. Dit is echter simpel te verklaren. In 2015 zijn de regio’s ‘Europe’ en ‘Central and Eastern Europe’ hoogstwaarschijnlijk samengevoegd. Mocht dit het geval zijn dan is de omzet in Europa ligt gedaald. In 2015 was dit zoals te zien is in de tabel 10,227 miljoen. Als we in de jaren 2014 en 2013 de regio’s ‘Europe’ en ‘Central and Eastern Europe’ bij elkaar opkomen komen we uit op de bedragen: 10,909 miljoen over 2013 en 10,701 miljoen over 2014. Dit zou dus inhouden dat de omzet afgelopen jaren gedaald is. Dit is voor Heineken zorgelijk. Europa is namelijk verreweg de grootste inkomensbron. In 2015 was dit 48,4% van het totaal. Een verdere daling zou dus een slecht teken zijn voor Heineken.

 

Asia Pacific: In deze regio is de afgelopen jaren een lichte stijging zichtbaar. In drie jaar tijd is het verschil ongeveer 100 miljoen.

 

Americas: De omzet steeg in 2014 nog ten opzichte van 2013. In 2015 daalde de omzet fors, namelijk met 242 miljoen euro.

 

Africa Middle east, Eastern Europe: Hier was is een groei van bijna 200 miljoen te zien in het jaar 2015. Dit valt ook te verklaren aan het opnieuw inrichten van de regio’s. In dit jaar werden de Belarus en Rusland aan deze regio toegevoegd. Dit verklaart de stijging.

 

Central and Eastern Europe: Deze regio is in 2015 zoals al eerder aangegeven samengevoegd met de regio Europe. Voor deze regio zijn dus geen aparte cijfers meer beschikbaar. In 2013 en 2014 is wel een daling te zien van 200 miljoen. Deze daling is ook te zien over de nieuwe regio Europe in 2015.

Opdracht 3.10

 

2011

 

In 2011 had Heineken een sterke groei van het groep biervolume (11 procent) en de opbrengsten (6,1 procent) gerealiseerd. Dit resultaat had een bijdrage geleverd aan vergrote van de wereldwijde marktaandeel van Heineken.  De omzet van Heineken bedroeg in 2011; 17.187 miljoen euro.

 

Aan het begin van 2011 heeft Heineken besloten om de belangrijkste aandachtsgebieden, zoals kostenbeheersing en kasstromen te verschuiven naar omzetgroei. Door middel van hogere opbrengsten en een grotere marktaandeel kan de winstgevendheid van de organisatie blijvend groeien.

 

De nettowinst van Heineken bedroeg in 2011;1.430 miljoen euro. Bovendien heeft Heineken besloten om te investeringen in commerciële activiteiten om de omzetgroei te stimuleren.

 

 

Bron:

http://www.jaarverslag.com/assets/reports/JaarverslagCOM_Heineken_Jaarverslag_2011.pdf

ExcelAnalyseModel_Heineken_2015

 

2012

In 2012 heeft Heineken een omzet van; 19.893 miljoen euro geboekt en de nettowinst bedroeg; 2.949 miljoen euro.

 

De autonome groei van de opbrengsten met 3,9 procent was een gevolg van de groei in vier regio’s: Centraal- en Oost-Europa, Afrika en het Midden-Oosten, Azië-Pacific en Noord- en Zuid-Amerika. In alle regio’s is het marktaandeel gegroeid. Het Heineken merk presteerde met een volumegroei van 6,1 procent beter dan de markt als geheel.

 

 

Bron:

http://www.jaarverslag.com/assets/reports/JaarverslagCOM_Heineken_Jaarverslag_2012.pdf

ExcelAnalyseModel_Heineken_2015

 

2013

 

In 2013 heeft de gedisciplineerde kostenbeheersing geleid tot een hogere omzet per hectoliter en vergroting van de operationele winstmarge. De omzet bedroeg in 2013; 19.429 miljoen euro.

 

De groepsomzet groeide met 0,1 procent waarbij een lager volume werd gecompenseerd door hogere prijzen en een positieve omzetmix, met als gevolg dat de groepsomzet per hectoliter met 2,7 procent is gegroeid.

 

Het groepje biervolume daalde met 2,7 procent, doordat broze economische omstandigheden, hogere accijnzen en andere ongunstige ontwikkelingen in wet- en regelgeving. Bovendien heeft dit tot een lagere consumentenbestedingen in Europa geleid.

 

Daarnaast werd de volumeontwikkeling in belangrijke opkomende markten gehinderd door tragere economische groei en maatschappelijke onrust. In de tweede helft van het jaar groeide de groepsomzet met 0,8 procent ten gevolge van verbeterde marktomstandigheden in West-Europa en verscheidene belangrijke markten in de regio Noord- en Zuid-Amerika en de regio Afrika Midden-Oosten.

 

De nettowinst bedroeg in 2013; 1.364 miljoen euro. De operationele winst van de groep groeide met 0,6 procent, doordat de positieve effecten van hogere omzetten en TCM2-kostenbesparingen gedeeltelijk teniet werden gedaan door hogere inkoopkosten.

 

 

Bron:

http://www.jaarverslag.com/assets/reports/JaarverslagCOM_Heineken_Jaarverslag_2013.pdf

ExcelAnalyseModel_Heineken_2015

 

2014

2014 was een goed jaar voor Heineken. De organisatie heeft consumenten over de hele wereld verschaft. Hierdoor is de omzet met 3.3% gegroeid en de winst is met 7,8% gegroeid t.o.v. 2013.

 

De omzet en winst bedroeg in 2014; 19.350 miljoen euro en 1.516 miljoen euro

Deze resultaten zijn te danken aan het succes van de strategie van Heineken. De organisatie blijft investeren in hun merkenportfolio en zij hebben de uitvoering van hun commerciële processen essentieel verbeterd.

 

 

Bron:

http://www.jaarverslag.com/assets/reports/JaarverslagCOM_Heineken_Jaarverslag_2014.pdf 

ExcelAnalyseModel_Heineken_2015

 

2015

Het jaar 2015 was een belangrijke jaar voor Heineken. De organisatie heeft belangrijke vorderingen gemaakt bij het overwinnen van sommige technische, kosten-gerelateerd en wettelijke belemmeringen van hun wereldwijde bedrijven.

 

Heineken heeft de verkrijgbaarheid van hun producten uitgebreid tot 71 markten. Tevens heeft de organisatie voor het eerst meer dan 1 miljoen hectoliter verkocht buiten de Verenigde Koninkrijk.

 

In Nigeria, Bulgarije en Singapore maken de consumenten kennis met de nieuwe smaak ‘cider’. Overigens is de Britse markt weer aan het groeien mede dankzij aan de nieuwe smaakinnovaties en investeringen in het cider segment.

 

De omzet in 2015 bedroeg; 20.922 miljoen euro, 9.2 procent van de omzet was afkomstig van innovaties. De nettowinst van Heineken bedroeg in 2015; 1.892 miljoen euro. Door middel van expertise en focus heeft Heineken kunnen profiteren van de toenemende vraag naar producten met een verlaagd alcoholgehalte.

 

Bron: 

https://heineken.memorix.nl/issue/JVS/2015-01-01/edition/null/page/4?query=

ExcelAnalyseModel_Heineken_2015

 

Opdracht 3.11

Heineken heeft een wereldwijd distributienetwerk en beschikt over 125 brouwerijen in meer dan 70 landen. De Heineken Groep brouwt en verkoopt meer dan 200 merken bier en cider. Van de 125 miljoen hectoliter bier dat wordt verkocht door Heineken, wordt er 14% geproduceerd door Heineken Netherlands Supply (HNS), bestaande uit 3 brouwerijen. In de 3 brouwerijen worden meer dan 900 drank geproduceerd via 30 productielijnen en wordt verkocht in meer dan 150 landen. Hieronder staat de meest recente distributieschema van Heineken.

Volgens het bureau Datling dat data verzamelt over de markten van eten en drinken, daalde in 2014 het distributieaandeel van Heineken met 4 procentpunt naar 34%. Bovendien heeft Heineken een hoger aandeel dan 30% in 8 provincies.

 

Van de meeste bekende biermerken heeft Heineken het grootste aandeel in Noord- Brabant, namelijk 20,1%, daarna Bavaria en Jupiler met 19,1% en 15,9. In Limburg doet Heineken redelijk slecht met 12,2%. Het merk Brand scoort in tegendeel met 26% en de overige biermerken met 31,4%.

 

In Overijssel overtreft Grolsch 43,9% met Heineken 24,6%. Heineken scoort in Drenthe met 28.1% in vergelijking met het merk Hertog Jan 17,5% en Grolsch 14,5%

Bron: NRCQ.nl

Portofolio Analyse

Opdracht 3.12

De vier kwadranten waar in de verschillende markten waarin Heineken zich bevinden:

  • Star: een nieuwe groeiende markt, hierin wordt veel geïnvesteerd, maar er is wel een hoog marktaandeel
  • Question mark: een nieuwe groeiende markt, maar met een klein marktaandeel
  • Cashcow: een markt die zich in de top bevinden, managers zullen proberen dit stadium zo lang mogelijk ‘uit te melken’.
  • Dog: een teruglopende markt, deze markt heeft alles stadiums al doorlopen en de afzet loopt terug.

 

Hieronder zijn de markten van Heineken te zien. Veel markten bevinden zich in de Cashcow kwadrant. Als je het vergelijkt met het portofolio analyse van 2012. Is te zien dat Azie zich nog steeds in de star kwadrant bevindt. Wel is de cirkel groter geworden,dit betekend dat ze een grote markt aandeel hebben gekregen. Wat opvalt is dat de markt Europa groter is geworden, deze markt zat richting het kwadrant dog. Dit heeft ook te maken met het splitsen van Europa. Doordat de golf van Azie zal blijven groeien en de mark van Europa naar verwachting zal afnemen, zal de winst van Heineken ongeveer hetzelfde blijven.

Commercieel risico

Opdracht 4.2

Het commerciële risico is de kans dat dat de werkelijk omzet afwijkt van de verwachte omzet en wordt onder verdeeld in een prijs- en een afzetrisico. Het commerciële risico kan uitgedrukt worden in de variatiecoëfficiënt. Dit wordt berekend door de standaardvariatie te delen door de verwachte omzet. In de tabel hieronder is het commerciële risico van Heineken weergeven. Deze bedraagt voor 2006-2011 (3221/16636) = 0,19 en 2011-2015 (1365/19356) = 0,07 In de eerste periode is het risico iets groter. Dit betekent dat de omzet van Heineken 19% per jaar kan afwijken van de gemiddelde omzet.

In de figuren hieronder zijn de ontwikkeling van de omzet en nettowinst van Heineken respectievelijk de mutaties van deze grootheden per jaar afgebeeld. Hieruit is op te maken dat de omzet een stijgende lijn vertoont en de nettowinst een paar uitschieters heeft.

Ondernemingen willen grote fluctuaties tussen de omzet en nettowinst beperken. Het commercieel risico kan beperkt worden door veranderingen tussen in prijs en afzet zoveel mogelijk te verkleinen. Heineken doet dit door contracten af te sluiten met haar afnemers en haar portofolio en afzetmarkt te verbreden. Heineken is nog steeds aan het uitbreiden waarmee ze het dalende vraag naar bier in West-Europa kunnen compenseren.

Bedrijfs risico

Odracht 4.3

Het bedrijfsrisico is de kans op een afwijking van het verwachte bedrijfsresultaat of de rentabiliteit op het totaal vermogen (RTV)

 

In de tabel hieronder is het bedrijfsrisico van Heineken weergeven. Deze bedraagt voor 2006-2015 (755/2272) = 0,34 en van 2011-2016 (560/2863) = 0,20. Het bedrijfsrisico is het dus afgenomen dat betekent dat het bedrijfsresultaat van Heineken per jaar 20% kan afwijken van het gemiddelde bedrijfsresultaat.

De operationele hefboomfactor wordt berekend door de constante kosten te delen door het verwachte bedrijfsresultaat.  37714/13535= 1,79

De operationele hefboomfactor kan ook berekend worden door het bedrijfsrisico te delen door het commercieel risico. Voor de periode 2006-2015 houdt dit in (0,34/0,19) = 1,79 

Hieruit blijkt dat het een juiste berekening is.

 

Heineken heeft in het verleden geprobeert aan outsourcing te doen, dit akte niet uit tot de gewensde effecten. Daarom heeft Heineken de meeste activiteiten zelf weer in handen genomen. Ze waren van mening dat ze nog te weinig te zeggen hadden over verschillende processen. (Ellen Jansma)

 

Om voor belansverkorting te zorgen moeten de vaste kosten worden teruggedrongen. Dit Heineken kunnen doen door een factoringbedrijf in te schakelen om de voorraadkosten te verlagen. Ook een optie is om flexibel personeel in te huren. Of inplaats van machines te kopen deze te gaan leasen. Of bestaande machines/gebouwen te verkopen en deze te gaan huren/leasen. Zo zouden de vaste kosten verlaagd kunnen worden van Heineken.

Financieel risico

Opdracht 4.4

Het financieel risico is de kans op een afwijking van de verwachte financiële lasten. Het belangrijkste risico is het renterisico: als de rente oploopt, zal de winst van de onderneming afnemen.

De financiële lasten van Heineken zijn vanaf 2006 tot 2007 gedaald. In 2008 daarentegen zijn deze flink gestegen naar 469 miljoen. Dit komt doordat in 2008 de overige langlopende leningen zijn opgelopen van 1521 miljoen in 2007 naar 9084 miljoen, omdat er nieuwe aandelen zijn gekocht in S&N. Door het oplopen van deze leningen zijn ook de rentekosten toegenomen. Vanaf 2009 is weer een dalende lijn ingezet. In de laatste paar jaar (2012-2015) schommelen de financiële lasten. In onderstaande tabel zijn deze financiële lasten in de periode 2006-2015 terug te zien.

In de onderstaande tabel is het financiële risico van Heineken in kaart gebracht. De gemiddelde financiële lasten (Gem) zijn te zien in de linker kolom, daarnaast de standaarddeviatie (sd) en als laatste de variatiecoëfficiënt (vc).  De gemiddelde financiële lasten zijn gestegen van 454 naar 499. De variatiecoëfficiënt is gedaald van 0,35 naar 0,14, dit is een gunstige ontwikkeling want hoe lager de variatiecoëfficiënt hoe minder de lasten kunnen afwijken van het gemiddelde. De variatiecoëfficiënt van 0,14 betekend dus dat de lasten 14% kunnen afwijken van het gemiddelde, dit is aanzienlijk kleiner dan de variatiecoëfficiënt van 0,35. Hieruit kunnen we concluderen dat het financiele risico van Heineken is gedaald.  

Om het interestdekkingsgetal te berekenen, moeten de totale rentelasten gedeeld worden door de winst voor rente en belastingen (EBIT). De uitkomst van deze berekening geeft aan in hoeverre de onderneming aan de rentelasten kan voldoen. Hierbij geldt hoe hoger het getal, hoe beter. Het minimum voor deze ratio ligt bij 2%. In de tabel is te zien dat het interestdekkingsgetal het hoogste was in vergelijking met de andere jaren. Na 2013 is het getal flink gedaald. Zolang het interestdekkingsgetal niet onder de 2% komt is het nog geen groot probleem. 

Er zijn drie hoofdrisico’s te onderscheiden: kredietrisico, liquiditeitsrisico en marktrisico. Het kredietrisico bestaat uit de kans dat de afnemer zijn financiële verplichting niet nakomt. Binnen deze groep vormen de leningen aan de afnemers het grootste risico. Een maatregel die hiertegen genomen kan worden, is zekerheid verkrijgen door bijvoorbeeld het recht op beslaglegging op de gebouwen van de afnemer. Een andere maatregel is het rentepercentage. Deze bestaat in elk geval uit de rentevrije voet, eventueel vermeerderd met een percentage dat afhankelijk is van het risicoprofiel. Hoe meer risico de onderneming loopt, hoe hoger het rentepercentage zal zijn. Heineken zal er dus voor moeten zorgen dat ze een gunstig risicoprofiel heeft. Het liquiditeitsrisico is het risico dat Heineken niet aan haar eigen schulden kan voldoen. Door het introduceren van het EMTN-programma in september 2008 waarborgt Heineken toegang tot de kapitaalmarkt. Ook werkt de onderneming aan de afstemming tussen de langlopende schulden en de verwachte operationele kasstromen en wordt er een strikt kosten- en liquiditeitsbeheer gevoerd. Tot slot het marktrisico. Dit is het risico van veranderingen in marktprijzen, als de rente en wisselkoersen. Het valutarisico wordt gedekt door valutatermijncontracten en voortschrijdende kasstroomprognoses. Renterisico’s worden tegengegaan door een evenwichtige mix tussen vaste en variabele rentepercentages, renteswaps, rentetermijncontracten, caps en floors.

 

De balansposten van de jaren 2006-2015 zijn in de onderstaande tabel weergegeven. De posten: debiteuren, voorraden en kortlopende schulden zijn in euro’s en in procenten van het balanstotaal genomen. In de onderstaande tabel is te zien dat bij elke balanspost het percentage minder word. Dit houdt in dat de posten een steeds kleiner deel uitmaken van het totaal. Door deze verandering loopt Heineken minder risico. Het heeft minder impact als een van de debiteuren niet betaald of als er iets mis gaat met de voorraad. Hieruit kun je dus concluderen dat Heineken een restrictieve kapitaalstructuur en een restrictieve vermogensstructuur heeft. Dit komt overeen met scenario 1 uit tabel 4.5

Totaal risico

Opdracht 4.5

De mate waarin de rentabiliteit op het eigen vermogen (REV) afwijkt van de verwachte rentabiliteit, brengt het totaalrisico in beeld.

Het totale risico kan worden gemeten door de REV en de winst/koersverhouding. Hoe hoger de REV is hoe winstgevender het bedrijf is. De winst/koersverhouding geeft aan hoeveel beleggers bereid zijn voor de aandelen te betalen. Hieronder een overzicht wat deze verhouding precies aangeeft.

 

In de onderstaande tabel is te zien dat de REV de laatste 3 jaar stabieler aan het worden is in vergelijking met de rest van de jaren. Ook is te zien dat de winst/koersverhouding in de afgelopen 10 jaar ongeveer tussen de 2 en 10 ligt. Deze verhouding is niet erg stabiel. Voor Heineken betekend dit dat wellicht de winst afneemt of dat de koers ondergewaardeerd is.

Als je kijkt naar de gemiddelde REV ziet het er voor Heineken een stuk positiever uit. Als er naar de variatiecoëfficiënt word gekeken kan deze als stabiel worden beschouwd aangezien de verschillen maar 0,02 zijn.

Hieronder is de risico/rendement grafiek te zien. Hier is te zien dat het risico sterk is toegenomen en het rendement is afgenomen. Dit is voor Heineken niet gunstig. Het risico dat ze hebben genomen heeft geen rendement opgeleverd dat ze hadden gehoopt.

Om het risicoprofiel van Heineken goed in beeld te krijgen zijn in onderstaande afbeelding alle risico’s te zien. Hier is te zien dat het risico de afgelopen jaren is afgenomen. Dit is voor Heineken positief, zo hebben ze meer zekerheid. Wel is het totaalrisico nog steeds het hoogste risico.

Groeimanagement

Opdracht  5.1

Ondernemingen willen groeien, dit is noodzakelijk in succesvol te (blijven) concurreren. Er kunnen vier groeirichtingen worden onderscheiden, dit is in het onderstaande schema te zien. Ook kan er een vijfde dimensie worden toegevoegd, namelijk verticale integratie. We zullen dieper in gaan op deze groeirichtingen die Heineken toepast en welke groeirichting Heineken neemt.

Marktpenetratie:

Marktpenetratie houdt in dat er groei is op dezelfde markt, met hetzelfde product. Heineken nam in 1968 Amstel over, dit is een vorm van marktpenetratie. Het bedrijf dat over werd genomen bevond zich al op de biermarkt en maakte ook bier. Recenter nam Heineken in 2012 de Aziatische bierbrouwer Asia Pacific Breweries over.(Posthumus, Heineken doet grote overname in Azie) De biermarkt in Azië is een snelgroeiende markt. Dit kwam niet uit de lucht vallen, Heineken had al jaren een joint venture met de holding Fraser en Neave van Asia Pacific Breweries. Op deze manier hebben ze de markt al leren kennen en was er een opening voor het bedrijf om de markt binnen te dingen. Door de joint venture is de overnamen een vorm van marktpenetratie en niet van marktontwikkeling, Heineken was namelijk al bekend met de markt. Marktpenetratie kan ook op een autonome manier, door reclame te maken. Heineken doet dit via het sponseren van verschillende evenementen en maakt reclame op onder andere televisie.

 

Marktontwikkeling:

Marktonwikkeling is het betreden van een nieuwe markt met hetzelfde product. Heineken probeert die zelf niet te doen. Zoals hierboven beschreven staat gaan ze vaak een joint venture aan, om het risico zo klein mogelijk te houden. Als de markt meer bekend is zal Heineken een keuze maken, overname willen doen, een deelneming blijven of de joint venture willen blijven aanhouden.

 

Productontwikkeling:

Productontwikkeling is het uitbrengen van een nieuw product op een bestaande markt. Heineken doet dit erg veel, op deze manier proberen ze in te spelen op de vraag van de consument. Voorbeelden hiervan zijn: Amstel Radler, Wieckse Rosé bier en alcoholvrij bier.  Naast het aanbod van verschillende bieren op de markt te hebben, ontwikkelt Heineken ook met de verpakkingen. Er zijn veel verschillende soorten bierflesjes, zoals de  starbottle, de longneck en de Heineken ignite een flesje dat oplicht bij het proosten. Daarnaast is er voor de babyboom generatie ook een apart bierflesje ontworpen. Dit een hele grote groep met (potentiële) klanten. ( 2013, route 50-plussers ) Zo blijft Heineken inspelen op de vraag van de klanten. Een ander voorbeeld van productontwikkeling is het tapbier. Dit was voorheen bijna niet mogelijk om mee te nemen. De taps waren te zwaar, je had veel spullen nodig voordat het werkte. Daar heeft Heineken een oplossing voor gevonden. Een aluminium tap met 5 liter bier met alle benodigdheden daarbij.  (pezy) Dit doen ze vooral met een eigen team.

 

Diversificatie:

Heineken brengt eigenlijk nooit een nieuw product op een nieuwe markt. De markt wordt eerst altijd verkend door een bestaand product uit te brengen en zo de markt te leren kennen.

 

Verticale integratie:

Verticale integratie houdt in dat de onderneming zich meer mengt in het totale proces, door bijvoorbeeld zelf winkels te openen. Heineken heeft de afgelopen jaren honderden onafhankelijke drankenhandels samengevoegd. Zo zijn er 19 business units ontstaan met ieder een eigen verkoopregio. Op deze manier heeft Heineken meer controle over zijn afzet en bedrijfskolom gekregen.

 

Groeiroutes
Heineken kan kiezen voor verschillende groeiroutes. Ze kunnen op eigen kracht groeien, door samenwerking groeien of door overname groeien. Die verschillende routes brengen stuk voor stuk kansen en bedreigingen met zich mee.

 

Route op eigen kracht
Groeien op eigen kracht houdt in dat de onderneming geen gebruik maakt van productiemiddelen van een andere onderneming. Het grootst voordeel van groeien op eigen kracht is de precisie die de onderneming kan bereiken. Heineken is in dit geval niet afhankelijk van de kracht van andere ondernemingen en zo kan Heineken de juiste hoeveelheid productiemiddelen aanschaffen om te groeien. Daarnaast word het personeel uitgedaagd om mee te groeien. Ze moeten hun eigen weg zien te vinden in de nieuwe werkzaamheden. Het personeel zal zich moeten aanpassen. Dit brengt wel traagheid met zich mee, een van de grootste bedreigingen van groeien op eigen kracht. Het personeel heeft tijd nodig om de juiste aanpassingen toe te passen binnen hun werkzaamheden. Doordat dit veel tijd kost zal het Heineken uiteindelijk ook geld gaan kosten. Dit komt mede doordat het personeel het allemaal zelf zal moeten ondervinden. Er is geen kennis van andere ondernemingen beschikbaar.

 

Route door samenwerking
Bij een samenwerking tussen twee of meer zelfstandige ondernemingen is er sprake van groei door samenwerking. Hierbij combineren de ondernemingen hun productiemiddelen om daarmee activiteiten te gaan uitvoeren. Bij samenwerking kun je ook de kennis delen. Dit scheelt tijd in vergelijking met groeien op eigen kracht. Twee weten altijd meer dan een. Ook moet je met je partner de kosten en opbrengsten delen. Dit kan als voordeel of als nadeel beschouwd worden. Dit is een vorm van risicobeheersing. Heineken hoeft minder te betalen, maar krijgt ook minder. Een andere bedreiging die voorkomt bij groei door samenwerking is de problemen die samenwerking met zich mee kan brengen. Conflicten die voorkomen binnen de partners kan fataal zijn voor de ondernemingen. Hierdoor kunnen er verkeerde keuzes gemaakt worden omdat beide partijen het niet eens kunnen worden.

 

Route door overnames
In het verleden heeft Heineken Amstel en Asia Pacific Breweries overgenomen. Door de overnames is Heineken snel gegroeid. Je hebt hier niet te maken met samenwerkingsverbanden waardoor je zelf kunt bepalen wat er gaat gebeuren. De productiefactoren van de overgenomen onderneming zijn nu tot je beschikking. Er zitten natuurlijk ook nadelen aan overnames. Een daarvan is dat het duur is. De overname van Asia Pacific Breweries in 2012 heeft veel impact gehad op de financiën. Dit is duidelijk te zien in analysemodellen gebruikt bij andere opdrachten. Bij overnames is cultuur ook vaak een struikelblok. In Azië heerst bijvoorbeeld een hele ander cultuur dan in Nederland. Dit kan leiden tot problemen bij de overnames. Het personeel van de overgenomen onderneming moet kunnen samenwerken met Heineken. De cultuurverschillen kunnen hierbij problemen veroorzaken.

Forecast

Opdracht 6.1

Forecast

  1. Omzetprognose
  2. Externe kosten
  3. Personeelslasten
  4. Balanstotaal
  5. Vaste en vlottende activa
  6. Afschrijvingen
  7. Solvabiliteit
  8. Overige posten resultatenrekening
  9. Debetzijde balans
  10. Creditzijde balans
  11. Resterende voorspellingen
  12. Fine tuning van de forecast
  13. Checken met behulp van diverse kerngetallen

 

Omzetprognose:

In het jaarverslag van Heineken (2015) hebben ze een omzetprognose opgesteld. Deze prognose ligt iets lager dan het voorgaand jaar. Dit gaat om ongeveer 37 miljoen euro. Dit is natuurlijk veel geld, maar als je dit vergelijkt met de jaarlijkse omzet van Heineken namelijk 20.511 miljoen euro lijkt het ineens een stuk minder. Wij verwachten dat de omzet in het aankomend jaar hoger zal liggen. Heineken heeft in o.a. Engeland een deal gesloten met 3000 pubs waar ze nu standaard Heineken schenken

 

Externe kosten: De externe kosten van Heineken waren in 2015 12,931 miljoen. In het voorgaand jaar lag dit bedrag bijna 900 miljoen lager. Wij verwachten dat de externe kosten in het aankomend jaar weer hoger worden. Dit omdat Heineken een verhoging heeft van de bedrijfsactiviteiten. 

 

Personeelskosten:

De totale personeelskosten over het boekjaar 2014 waren 3.080 miljoen euro. In het 2015 was dit bedrag 3.322 miljoen. Een stijging van 242 miljoen. De salarissen van de CEO en CFO waren in 2015 bij elkaar 1.760.000 euro. Dit bedrag wordt in 2016 nog een stuk hoger, namelijk. 1.920.000 euro. Elk jaar worden de salarissen van Heineken vergeleken met andere bedrijven binnen hun branche. Aan de hand daarvan worden veranderingen doorgevoerd. Verwacht word dat de totale personeelskosten in 2016 weer zullen stijgen.

 

Balanstotaal:

In 2015 nam de totale activa toe met 8,3%. Dit zorgt voor een totaal van 37.714 miljoen euro. Ook de inkomsten stegen in 2015. Totaal zorgt dat voor een stijging van 1.000 miljoen euro. De netto winst steeg met 300 miljoen en kwam in 2015 uit op 1.892 miljoen euro. De netto schuld steeg echter ook met 5,5% naar een totaal van 10.510 miljoen. In doorgaans ieder jaar stijgt de activa, maar ook de schuld. In het aankomend jaar zal dit weer het geval zijn. 

 

Afschrijvingen:

de afschrijvingen over 2015 waren bij elkaar 1.594 miljoen euro. Heineken schrijft haar gebouwen af in 30-40 jaar. De fabrieken en machines in 10-30 jaar. Overige vaste activa in 3-10 jaar. De afschrijvingen in 2014 waren 1.104 miljoen euro. Verwacht wordt dat de afschrijvingen over 2016 niet hoger worden, omdat er niks veranderd in de vaste activa van Heineken.

 

Solvabiliteit:

Een gezond bedrijf streeft naar een solvabiliteit van 25 tot 40% Heineken voldoet de afgelopen jaren altijd aan dit criterium. Alleen in 2009 lag dit percentage onder de 25%. De solvabiliteit bedroeg in 2015 35,89%. Ze streven ernaar om in 2016 weer tussen de 30 en 40% te behalen. Met de trend die Heineken hierin laat zien zal deze verwachting waarschijnlijk uitkomen. 

 

Overige posten resultatenrekening:

De post van de grondstoffen is bij Heineken erg groot. Dit is natuurlijk niet erg verrassend, er worden een hoop grondstoffen gebruikt voor het brouwen van bier. In 2015 bedroeg deze post 12.914 miljoen euro. In 2014 was dit 12.053 euro. Dit is makkelijk te verklaren, Heineken heeft in 2015 meer bier gebrouwen dan in 2014. Om meer bier te brouwen moeten meer grondstoffen ingekocht worden. Over het aankomend jaar wordt verwacht weer meer bier te brouwen. Hiermee zal de post van de grondstoffen ook weer stijgen. De stijging zal iets groter zijn dan het voorgaand jaar. Totaal zal dit verwacht uitkomen op 14.000 miljoen

 

Debetzijde balans:

De vaste activa steeg in 2015 met bijna 3 miljard euro. De vlottende activa daalde in 2015. In 2014 bedroeg deze 6.086 miljoen. In 2015 was deze post gedaald naar 5.914 miljoen euro . De voorraden en de handelsvorderingen waren iets hoger dan in het boekjaar 2014. De post ‘Activa geclassificeerd als aangehouden voor verkoop’ daalde met ruim 550 miljoen euro.  Alles bij elkaar opgeteld steeg de debetzijde met bijna 3 miljard euro. De totale activa kwam uit op 37.714 miljoen euro. De activiteiten van Heineken stijgen nog steeds dit zal aankomend jaar waarschijnlijk weer zo zijn. Er kan dus verondersteld worden dat het balanstotaal weer zal stijgen.

 

Creditzijde balans:

De creditzijde nam dus ook toe met bijna 3 miljard euro. Hier waren weinig grote veranderingen gezien. Alle resultaten lagen iets hoger dan het voorgaand jaar, maar opvallende resultaten zijn het niet.

 

Resterende voorspellingen: Heineken heeft een structurele groei. Het lijkt erop dat dit ook dit jaar het geval zal zijn. Ze investeren in alcohol vrij bier en de afzet van de verschillende bieren blijft stijgen. 

 

Fine tuning van de forecast: De forecast vanuit Heineken is goed. Alle forecasts zijn gemaakt aan de hand van de cijfers van de afgelopen 3 jaar. Hier wordt gebruikt gemaakt van verschillende externe cijfers. Bij een bedrijf zo groot als Heineken is een forecast maken erg lastig. Dit omdat er rekening moet worden gehouden met zoveel verschillende factoren. De kans is dus groot dat een aantal verwachtingen niet waargemaakt kunnen worden. Wij denken dat de omzet zou kunnen verschillen met de verwachting. Alle bier merken verhogen in 2017 hun prijzen. Wat dit voor invloed heeft op consumenten gedrag is niet bekend. Dit zou kunnen zorgen voor een verkleinde afzet.

 

Checken met behulp van diverse kerngetallen: Voor aandeelhouders en potentiële aandeelhouders is het RTV erg belangrijk. Dat van Heineken is elk jaar goed. Te zien in het kopje financieel. Dit geeft de aandeelhouders en daarmee ook de maatschappij vertrouwen in het bedrijf. 

Conclusie

Opdracht 8.1

Op de wereldbiermarkt zijn een aantal grote internationale bedrijven actief. Door de uitbreiding van een onbeperkt aantal landen in de wereld, heeft Heineken haar marktaandeel sterk vergroot. Met bijna 15,5 miljoen hectoliter bier brouwt Heineken 7% van het biervolume wereldwijd

 

We kunnen concluderen dat de grootste concurrent Ab Inbev is. Sinds SABMiller en AB Inbev zijn gefuseerd is de concurrentie alleen maar toegenomen voor Heineken. Hiernaast is er ook een dreiging van substituten. Dit komt vooral door cider, wijn en mixdrankjes.

Nieuwe toetreders binnen de bierbranche zijn minimaal. De vereiste schaalgrootte is een grote belemmering om toe te treden. Voor de kleinere brouwers is het moeilijk om zich staande te houden binnen de concurrentie. Hiervoor is een grote investering nodig, niet alle toetreders beschikken hierover. Niet alleen dure machines zijn er nodig, ook moet er goed geïnvesteerd worden in de marketing. Een sterk imago is binnen de bierbranche van groot belang. De grote biermerken die wereldwijd opereren hebben hier veel tijd ingestoken. 

De belangrijkste factoren voor aandeelhouders en mogelijke beleggers zijn natuurlijk de financiële ratio's en andere belangrijke cijfers.

Als men de solvabiliteit van Inbev en Heineken van jaar 2015  gaat vergelijken, dan valt het op dat de solvabiliteitspercentage van Heineken aan de hoge kant is. Het solvabiliteitspercentage van Inbev is namelijk; 27,34% en die van Heineken is 35,89%

Er is een verschil van 8,55 procent. Geconcludeerd kan worden dat Inbev beter in staat is om op zowel kort als op lange termijn schulden te kunnen voldoen.

 

Als we de volgende financiële ratio's vergelijken met die van Inbev dan kunnen we concluderen dat de liquiditeit van Heineken beter is volgens alle drie de ratio's.

Heineken:                                                                           Inbev:

Current ratio: 0,69                                                             Current ratio: 0,59

Quick ratio: 0,49                                                                Quick ratio: 0,45

Netto werkkapitaal: €-2.601.000.000                             Netto werkkapitaal: -2.973.000.000

 

Het rentabiliteitspercentage gaat sinds 2013 weer omhoog. Door de stijging van de REV is het dus interessant momenteel voor aandeelhouders om Heineken in de gaten te houden en eventueel te beleggen. Het zal nog wel duren of iets onverwachts nodig hebben om een piek zoals in 2012 te kunnen veroorzaken. 

 

Als we daarnaast kijken naar de kapitaalintensiteit van Heineken zijn twee trends te zien bij Heineken. De eerste trend is dat de omzet sinds 2011 toch wel is toegenomen en tegelijkertijd de fixed asset turnover niet is gestegen. Dit kan alleen maar door de tweede trend komen, namelijk een stijging in de investeringen van Heineken. In de afgelopen jaren zijn de vaste activa flink toegenomen in het bedrijf, waardoor de asset turnover dus niet stijgt.

 

Heineken is niets zonder haar personeel en deze brengen natuurlijk ook kosten met zich mee. De personeelskosten bedragen 3322 miljoen in het jaar 2015. Als we dit delen door het aantal werknemers in het jaar 2015, namelijk 73767 medewerkers, krijgen we een gemiddelde van 45033 euro per werknemer.

Als we dit vergelijken met bijvoorbeeld het jaar 2012 komt het volgende resultaat.

3037 miljoen/76.191 = 39860.

De kosten per werknemer zijn in de loop der jaren dus gestegen.

Deze kosten kunnen onder andere worden verklaard door de stijgingen van het salaris in het algemeen en stijgingen vanaf 2011 in de top van Heineken. Hiernaast zijn sinds 2013 wel steeds minder medewerkers actief bij Heineken over de hele wereld. Dit heeft te maken met het standaardiseren van processen door machines.

Ook de winst per aandeel is gestegen bij Heineken met het jaar 2012 als piek er tussen. De cashflow per aandeel is ook hoog en dit maakt het zeer interessant voor aandeelhouders. De intrinsieke waarde maakt ook een stijgende lijn mee en de winst wordt grotendeels uitgekeerd aan aandeelhouders. Dit zijn allemaal factoren die het dus interessant maken om te beleggen in Heineken.

 

Aan het begin van 2011 heeft Heineken besloten om de belangrijkste aandachtsgebieden, zoals kostenbeheersing en kasstromen te verschuiven naar omzetgroei. Door middel van hogere opbrengsten en een grotere marktaandeel kan de winstgevendheid van de organisatie blijvend groeien. In dit jaar realiseerde Heineken een nettowinst van 1.430 miljoen euro.

De omzet in 2015 bedroeg; 20.922 miljoen euro, 9.2 procent van de omzet was afkomstig van innovaties. De nettowinst van Heineken bedroeg in 2015; 1.892 miljoen euro. Door middel van expertise en focus heeft Heineken kunnen profiteren van de toenemende vraag naar producten met een verlaagd alcoholgehalte. In de afgelopen jaren is de nettowinst en de omzet gestegen en waarbij 2015 zelfs de hoogste omzet heeft gerealiseerd van de afgelopen jaren.

 

De distributieverspreiding in Nederland is goed, Heineken is een bekend merk en is in alle hoeken van het land beschikbaar. In Limburg doet Heineken het bijvoorbeeld het slechtst en in Brabant het best. Heineken heeft in 8 provincies een marktaandeel dat hoger is dan 30% wat een hele goede score is.

 

De distrubutiespreiding op internationaal niveau is verdeelt over Europa, Asia, Americas en Africa, middle east and eastern Europe. In Europa is de omzet de laatste jaren gedaald, dit is wel iets waar Heineken zich zorgen over moet maken, want Europa is verreweg de grootste inkomensbron. In Azië kent men een stijgende trend en in Amerika daalde de omzet vooral.

 

Het Heineken risicoprofiel geeft een duidelijke verbetering aan vanaf 2011. Het totale risico is nog steeds erg hoog, maar er kan aangetoond worden dat ook hier al een forse vermindering heeft opgetreden. De omzet van Heineken kan in 2015 dan ook 7% afwijken van de gemiddelde omzet. Het bedrijfsresultaat 20% en de financiële lasten kunnen maar 14% afwijken van het gemiddelde. Alle risico's zijn in ieder geval gedaald en dit is positief voor Heineken en voor de aandeelhouders.

 

 

Advies

Opdracht 8.2

In dit hoofdstuk wordt een beleggingsadvies gegeven. Door middel van kengetallen zal er gekeken worden hoe de toekomst van Heineken eruit zal zien. Bovendien zal er gekeken worden of het verstandig is om aandelen Heineken te kopen of te verkopen.

Een pluspunt voor de beleggers is het feit dat Heineken haar marktaandeel aanzienlijk vergroot heeft. Met circa 15.5 hectoliter bier brouwt Heineken 7% van het biervolume wereldwijd.

Sab Inbev, de concurrentie van Heineken doet veel beter dan Heineken zelf, als men kijkt naar de solvabiliteit van Heineken. Het solvabiliteitspercentage van Heineken bedroeg in 2015 35,89% en het solvabiliteitspercentage van Sab Inbev bedroeg in 2015 27,34%. Er is een verschil van 8,55%, dit betekent dat Sab Inbev sneller dan Heineken op zowel korte als langlopende schulden kan voldoen.

In bovenstaande tabel is de WPA (winst per aandeel) van Heineken te zien. Deze wordt berekend door de nettowinst te delen door het aantal uitgegeven aandelen. Hoe hoger de winst per aandeel, hoe interessanter het voor een belegger is om te investeren in de aandelen van het bedrijf. De WPA van Heineken is best fluctuerend, maar de afgelopen drie jaar wel hoog. In 2012 was deze zelfs € 5,13. In 2013 was dit iets lager en in 2014 wordt verwacht dat de stijgende lijn zich weer gaat hervatten. Deze stijgende lijn komt in 2015 vooral door omzetgroei, niet door kostenreductie.

Er zijn veel beleggers die aandelen kopen om een inkomen te realiseren. Zij kijken naar het dividend en dan voornamelijk stabiel dividend. Om dividend uit te kunnen keren, moet er winst worden gemaakt. Anders gaat dit ten koste van de liquiditeit. We hebben al gezien dat Heineken veel winst maakt. In bovenstaande tabellen zijn het dividend per aandeel en de pay-out ratio te zien. Het dividend per aandeel is in de afgelopen jaren gestegen en blijft in 2012, 2013 en 2014 vrij constant
rond de € 0,90. In 2015 bedraagt het dividend op aandeel € 1,30. Het aandeel Heineken levert dus steeds meer dividend voor de aandeelhouders op.

In welke mate de eigen vermogen verschaffers dividend uitgekeerd krijgen, kan worden bekeken aan de hand van de pay-out ratio. De pay-out ratio geeft aan welk deel van de netto winst wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. Deze ratio is bij Heineken vrij fluctuerend. Dit kan komen doordat er bijvoorbeeld meer reserveringen en investeringen worden gedaan die van de nettowinst afgehaald moeten worden. Ondanks dat de pay-out ratio in 2012 16,71% was, in 2013 44,74% en in
2014 41,67 en in 2015 39,32 %, blijft het dividend vrijwel gelijk.

 

De mate waarin de rentabiliteit op het eigen vermogen (REV) afwijkt van de verwachte rentabiliteit, brengt het totaalrisico in beeld.

Het totale risico kan worden gemeten door de REV en de winst/koersverhouding. Hoe hoger de REV is hoe winstgevender het bedrijf is. De winst/koersverhouding geeft aan hoeveel beleggers bereid zijn voor de aandelen te betalen. Hieronder een overzicht wat deze verhouding precies aangeeft.

In de onderstaande tabel is te zien dat de REV de laatste 3 jaar stabieler aan het worden is in vergelijking met de rest van de jaren. Ook is te zien dat de winst/koersverhouding in de afgelopen 10 jaar ongeveer tussen de 2 en 10 ligt. Deze verhouding is niet erg stabiel. Voor Heineken betekend dit dat wellicht de winst afneemt of dat de koers ondergewaardeerd is.

Als je kijkt naar de gemiddelde REV ziet het er voor Heineken een stuk positiever uit. Als er naar de variatiecoëfficiënt wordt gekeken kan deze als stabiel worden beschouwd aangezien de verschillen maar 0,02 zijn.

Hieronder is de risico/rendement grafiek te zien. Hier is te zien dat het risico sterk is toegenomen en het rendement is afgenomen. Dit is voor Heineken niet gunstig. Het risico dat ze hebben genomen heeft geen rendement opgeleverd dat ze hadden gehoopt.

Om het risicoprofiel van Heineken goed in beeld te krijgen zijn in onderstaande afbeelding alle risico’s te zien. Hier is te zien dat het risico de afgelopen jaren is afgenomen. Dit is voor Heineken positief, zo hebben ze meer zekerheid. Wel is het totaalrisico nog steeds het hoogste risico.

Als het risicoprofiel gecombineerd wordt met het risico/rendement, blijkt dat het risico sterk is afgenomen, terwijl het rendement een zeer grote stijging heeft doorgemaakt. Dit is een zeer goede ontwikkeling voor Heineken.

Heineken is een gezond bedrijf, dat al jaren goed loopt en geen verliezen maakt. De toekomst voor Heineken ziet er positief uit omdat ze net een nieuwe groeiende markt hebben betreden. Op dit moment zijn al hun markten nog winstgevend, dus op de korte termijn is de toekomst zeer positief.  Op de lange termijn zal Heineken de markt van West-Europa wellicht moeten afstoten, omdat deze krimpt. Maar daar tegenover staat de zeer snel groeiende markt van Azië. Op de lange termijn ziet de toekomst voor Heineken er dus ook positief uit.

Dit betekent dat het risico van beleggen in Heineken laag is. De koers van Heineken zal daarentegen niet ineens een hoge uitschieter naar boven maken (maar ook niet omlaag). Het is dus een veilige optie om geld te investeren en jaarlijks een vrij constant bedrag aan dividend te ontvangen.

Dit betekent dat het risico van beleggen in Heineken laag is. De koers van Heineken zal daarentegen niet ineens een hoge uitschieter naar boven maken (maar ook niet omlaag). Het is dus een veilige optie om geld te investeren en jaarlijks een vrij constant bedrag aan dividend te ontvangen.

 

Kijkend naar de koers/winstverhouding wordt voor volgend jaar een lagere winst t.o.v. het jaar 2015 verwacht. De koerswaarde van Heineken Holding is in 2015 van €51 naar €68 gestegen in 2016. In 2017 wordt er een Koerswaarde  verwacht van € 66. Er wordt ook geen verlies verwacht , het bedrijf is dus stabiel.

  

Het advies voor de korte termijn is daarom buy of hold. Buy (aandelen kopen) omdat Heineken een gezond bedrijf is met een constant dividend; het risico is laag. Hold (aandelen behouden, als u deze al heeft) omdat er niet te hoge koersstijging wordt verwacht. Er kan beter worden overgegaan tot sell  (aandelen verkopen) als er veel vraag komt naar aandelen Heineken zodat er een maximaal rendement behaald kan worden.

 

Het advies voor de lange termijn is ook buy of hold. Heineken gaat geen aanzienlijk grote groei doormaken op de lange termijn. Er komt een nieuwe markt bij en een oude markt gaat wellicht verloren. Ze zullen dus stabiel blijven in hun nettowinst en daarmee ook met hun dividend.

 Concluderend is dat Heineken een veilig bedrijf is om in te investeren zonder zonder dat men een al te groot risico wilt lopen.