Michelle: modewebshops

Doel van het onderzoek:

Het in kaart brengen de vertrouwenskwestie van een wegschop. Met dit onderzoek richt ik mij alleen tot de modebranche.

Wat zorgt ervoor dat de klanten via u modewebshop iets durven te bestellen?

 

Algemene informatie webshops

Online winkelen wordt steeds populairder, in de periode 2007-2015 is het aantal webwinkels verzesvoudigd en ging van ruim 5 duizend begin 2007 naar bijna 30 duizend begin 2015. Een tegengestelde ontwikkeling deed zich voor bij de fysieke winkels. Vooral in de non-foodsector (kleding, schoeisel, elektronica e.d.) moesten veel winkels de deuren juist sluiten. Waren er in de non-foodsector in 2010 nog ruim 80 duizend winkels, in 2015 waren er nog bijna 74 duizend over (-8,2 procent).

 

Onder alle Nederlanders maakt maar 4% geen gebruik van het internet. 25% van de mensen die wel internet heeft is geen e-shopper. Dit houdt in  dat 71% van alle Nederlanders online spullen koopt (CBS, 2016)

Cijfers modewebshops

Het aantal modewebwinkels is in 2015 flink gestegen. In 2013 waren er 5.045 modewebshops en in 2014 steeg dit aantal naar 5.825, een stijging van 15 procent. In 2015 komt het aantal modewebshops uit op 7.375, wat neerkomt op een stijging van bijna 27 procent. Dit houdt in dat 1 op de 4 webwinkels een modewebwinkel is. (Langen, 2016)

 Wanneer is een website betrouwbaar?

Het is dus duidelijk dat online winkelen van kleding een grote doelgroep heeft. Maar waar moet een modewebshop nou precies aan voldoen om het vertrouwen van de website bezoeker te winnen, zodat er daadwerkelijk ook bestellingen gedaan worden.

 

Voordelen moeten de nadelen compenseren

Vertrouwen is een kritieke factor in elke relatie. Zeker in e-commerce, waar de consument geen directe controle heeft over de acties van de webwinkel. Het product kan niet vastgehouden worden, gepast worden, meteen meegenomen worden, er is weinig tot geen persoonlijk contact en in sommige gevallen moet er vooruitbetaald worden. Al deze factoren zijn een risico voor de consument. Maar hoe kunnen deze risico’s zo klein mogelijk gemaakt worden, zodat de klant vertrouwen heeft en een aankoopt doet.

 

  1. Grootte weergeven

Allereerst moet de grootte van de modewebshop zichtbaar zijn. Als u een relatief grootte modewebshop heeft geeft dit aan dat andere u modewebshop vertrouwen. Dit is natuurlijk veel moeilijker te laten zien als een fysieke winkel. Daarom is het slim om klantervaringen van vorige klanten te weergeven of het aantal verkochten producten erbij te zetten.

 

  1. Tastbaarheid winkel

Er is geen persoonlijk contact met de verkoper dus plaats een foto van je team op de website met bijvoorbeeld een persoonlijk stukje. Zo wordt de ‘winkel’ iets tastbaarder.

 

3.  Tastbaarheid Kleding

De producten die verkocht worden in de modewebshop zijn ook niet tastbaar, dit speelt een grote factor bij de beslissing om online iets te kopen. Om dit kritieke factor voor een gedeelte weg te nemen zijn virtual fitting rooms handig. De potentiele koper ziet het kleding stuk bij iemand aan. Dit maakt het veel realistischer dan wanneer het kledingstuk alleen is gefotografeerd. Wel van belang is dat de er enkele maten zijn genoteerd van het model, dan is het makkelijker om te vergelijken met de koper zelf. (Winden, 2015)

 

Wat u hier gelijk bij kan toepassen om u reputatie te laten zien, zijn productbeoordelingen. Klanten die het product hebben gekocht kunnen hun ervaring met het kledingstuk hier delen. Zo wordt is de communicatie nog transparanter voor de bezoekers. Dat consumenten hier behoefte aan hebben, blijkt uit onderzoek van Kieskeurig naar het gebruik van vergelijkingssites. Maar liefst 62% van de respondenten wil ervaringen van andere consumenten zien en 58% hecht waarde aan een cijfermatige beoordeling van de webwinkels. (Multiscope)

4.   Kennis delen

Laat zien dat je echt met de kleding van jouw webwinkel bezig bent. Maak bijvoorbeeld een blog of vlog als je inkopen gaat doen of een beurs bezocht hebt. Dit laat zien dat je je oprecht interesseert en veel tijd steekt in je webshop. Dit zorgt ook gelijk voor meer persoonlijkheid voor de website. (Voorberg, 2015)

 

5.    Betalingssysteem

Vaak moet er gelijk betaald worden voor de aankoop, dit is een risico factor voor de consument. Dit moet zo klein mogelijk worden gemaakt, daar heeft Ideal enorm aan bij gedragen. IDEAL is de bekendste en populairste onlinebetalingsmethode in Nederland. Er wordt dan betaald via de klant zijn eigen bank dit is een vertrouwde omgeving. (CCV, 2016)

Bron: eCommerce Payment Monitor 2015 - GfK

6.    Keurmerken

Het duidelijk tonen van keurmerken (uiteraard alleen als je ook door het ballotageproces heen bent gekomen) heeft ook een positieve impact op het vertrouwen. Bijvoorbeeld de Thuiswinkel Waarborg of het Webshop Keurmerk

Denk ook aan veiligheidskeurmerken zoals McAfee Secure (een dagelijkse beveiligingsscan van je webshop met bijbehorend keurmerk), of een Extended Validation SSL certificaat: (comaxx, sd) 

Webwinkels met het keurmerk Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk staan garant voor een bepaalde service. De leden van deze keurmerken hanteren de algemene voorwaarde die zijn afgesproken met de consumentenbond. En je kunt naar een onafhankelijke Geschillencommissie stappen als je een geschil hebt met een aangesloten webwinkel.

 

7.    Retourneren

Wettelijke bepalingen

  • Het modelformulier voor herroeping (digitaal of als print), dit moet u aanbieden, maar hoeft de klant niet te gebruiken. Indien u een andere procedure wenst, dan mag dat, mits deze procedure maar niet verplicht is.
  • Informatie over de termijn zelf, dat is 14 dagen vanaf dat de consument of een door hem aangewezen derde het product heeft ontvangen.
  • De terugbetaaltermijn voor alle betaalde bedragen, dit is uiterlijk 14 dagen na herroeping
  • Wie welke kosten betaalt. Er moet aangegeven worden wie de kosten voor het retour op zich neemt, inclusief kosteninschatting. Wettelijk zijn deze kosten voor de klant.
  • Als er sprake is van uitzonderingen op het herroepingsrecht, moet dit vermeld worden.
  • Als de consument te ver gaat in het uitproberen en er is schade ontstaan, moet de consument dit gebruik vergoeden, mits deze regel over gebruik/waardevermindering vermeld is.

Zorg dat de klant weet wat het inhoudt om het kledingstuk te retourneren. Vermeld dit duidelijk op de website, en zorg dat je deze afspraken ook na kunt komen!

 

 

Growth hacking

 

 

Growth hacking

Wat houdt growth hacking in?

Growth hacking: De naam zegt het al. De groei van je bedrijf ‘hacken’, dus zo snel mogelijk groeien. Veel ondernemers kampen met een tekort aan klanten/gebruikers. Veel bedrijven gaan niet failliet omdat het product niet goed is, maar omdat de distributie niet goed loopt. ‘’Startups dont fail because they lack a product; They lack customers and a profitable business model’’ – Steve Blank Door goed na te denken over het gebruik van marketing kanalen kan meer groei behaalt worden. Traditionele marketing kanalen zijn erg duur. Bijvoorbeeld televisie reclame, radio spotjes en kranten artikelen. Deze marketing kanalen zijn dus ook niet voor iedereen toegankelijk. Hoe kan een beginnend bedrijf een televisie spotje betalen? Hoe kan dit bedrijf haar producten/diensten toch promoten? De alternatieven werken soms veel beter en zijn stukken goedkoper. Hier zijn een aantal goede praktijk voorbeelden van.

 

  1. Dropbox: Dropbox was in het begin helemaal niet succesvol ze hadden weinig gebruikers en de groei ging (te) langzaam. Door gebruik te maken van een creatieve oplossing vergrote het aantal Dropbox gebruikers enorm en is het nu een bedrijf dat iedereen kent. Door gebruik te maken van het netwerk van de huidige gebruikers genereerde Dropbox miljoenen gebruikers. Gebruikers konden extra Dropbox ruimte krijgen als ze hun Facebook en Twitter aan hun Dropbox account koppelde. Ook konden ze zelf hun netwerk uitnodigen om Dropbox te gebruiken. Voor elk persoon dat zich via hun aanmeldde voor Dropbox kregen zij 500MB Dropbox ruimte gratis:

 

 

35% van hun betaalde klanten komt van deze actie. In alleen April 2010 werden 2.8 miljoen      uitnodigen verstuurd. Hieronder is de groei van Dropbox te zien:

2. Airbnb: Bijna iedereen kent waarschijnlijk dit bedrijf wel. Via Airbnb kan woonruimte gehuurd worden voor korte periodes. Na een moeilijk eerste jaar vroeg Airbnb haar klanten wat ze voor Airbnb gebruikte om woonruimte te huren. Dit onderzoek werd gehouden in Amerika waar het meest gegeven antwoord was Craigslist. Airbnb deed het volgende. Als een gebruiker zijn of haar appartement op Airbnb plaatste kon hij of zij via een linkje het appartement ook gemakkelijk op Craigslist plaatsen. Als een persoon op Craigslist het appartement bekeek werd hij direct door gestuurd naar Airbnb. Ze gebruikten dus eigenlijk het grote aantal gebruikers van Craigslist.

Hieronder is de groei van Airbnb te zien:

Bij growth hacking wordt dus gebruik gemaakt van creatieve marketing acties om de groei van een bedrijf te stimuleren. Er is dus niet een bepaalde theorie of stappenplan aangekoppeld. Dit maakt het lastig om er gebruik van te maken. Toch zijn er wel een aantal ‘simpele’ trucjes om je netwerk en naamsbekendheid te vergroten.

Eén van deze trucjes is het toevoegen van een video op de home pagina van een website. Elk bedrijf wilt op Google graag op pagina één staan. Door een video toe te voegen aan de home pagina wordt de kans hierop 53x vergroot. (Forrester research). Hoe hoger je staat bij de zoekresultaten hoe betrouwbaarder je bedrijf lijkt. Wie kijkt er nou ooit op de 8ste pagina op Google? Op deze manier zal de groei en omzet van je bedrijf vergroten.

 

Online klanten werven wordt steeds duurder. In 2012 koste het gemiddeld 144$ om een klant te werven (marketingcharts). Dat komt omdat iedereen gebombardeerd wordt met advertenties. Dagelijks zijn dit er 250 tot 3000. Al deze advertenties hebben dus geen impact meer op klanten. Hier moet je dus creatief mee omgaan.

 

De basis van growth hacking:

Experimenteren: Alleen door de experimenteren kan de juiste tactiek gevonden worden. Hiervoor geldt wel dat een hoop experimenten niet succesvol zullen zijn. Stop deze direct tot je de juiste tactiek gevonden hebt.

Data: Verzamel en analyseer zoveel mogelijk data. Deze data kan verworven worden uit de experimenten. Wat werkt en waarom? Ook het gebruik van soft data is belangrijk. Praat met de klanten. Wat drijft hen? Door te praten met klanten kon Airbnb hun growth hacking techniek bedenken.

Creativiteit: Zoals te zien in de gegeven voorbeelden is creativiteit een vereiste om te growth hacken.

 

Conclusie:

Voor growth hacking is niet één correcte aanpak. Er is niet één gegarandeerde succesformule. Dit maakt het lastiger. Als ondernemer of marketeer moet je zelf achter een goede strategie komen. Om dit te doen zijn er wel een aantal handvatten. Ook is wel duidelijk dat het aan populariteit wint. Steeds meer bedrijven zijn ermee bezig. In Amsterdam is zelfs de eerste Growth hacking academy opgericht. Hier kunnen studenten en ondernemers zich aanmelden voor een cursus. Als startend ondernemer is growth hacking zeker iets om je verder in te verdiepen. Er is nog niet erg veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar growth hacking. Het is dus erg lastig om conclusies te trekken.

Dance is een verzamelnaam voor verschillende muziekstijlen: Techno, Trance, Hardstyle, Hardcore, House, Clubtrance, Progressive, Garage, Lounge, Drum & Bass. Mijn interesse gaat uit naar Hardcore. Ik ga eerst de dancesector in het algemeen bekijken, wat de waarde is van de dancesector voor de Nederlandse economie. Hierna wil ik specifiek de muziekstijl Hardcore gaan bekijken. Wat het aandeel van Hardcore is binnen de dancesector. Hieruit is de waarde voor de economie te zien in euro's.

Hardcore kent ook verschillende varianten. De belangrijkste varianten zijn Frenchcore, Early hardcore, Speedcore, Happy Hardcore en Terror.

 

In 2015 nam het aantal festivals met 4,5% toe. In totaal vonden er 837 festivals plaats in 2015. Ongeveer 50% hiervan betreft muziekfestivals. Ruim 23 miljoen mensen bezochten een festival dat jaar. 14,4 miljoen hiervan bezochten een muziekfestival. Dit betreft alle muziekstijlen. Als je kijkt naar de populairste muziekstijl staat pop/rockmuziek op de eerste plek. Dancemuziek is de op een na populairste stijl.

 

Deze dancesector zorgt voor werkgelegenheid in verschillende sectoren. Niet alleen is er horecapersoneel voor een festival nodig maar ook beveiliging is van groot belang. Daarnaast zijn er ook stagebouwers, geluidtechnici en cameramannen nodig voor een festival. Voor de festivalgangers die festivals over de grens bezoeken zijn ook hotelkamers belangrijk. Ongeveer een kwart van de festivalbezoekers komt uit het buitenland. Als je dit allemaal bij elkaar optelt komt het totaal aantal banen binnen de dancesector op ongeveer 20.000.   

 

Volgens onderzoek van ING Economisch Bureau zijn festivals ook goed voor de economie. Er zijn gemiddeld 170 dancefestivals per jaar. De dancesector in Nederland is dus van steeds groter belang. De dance-industrie is goed voor 1 op de 14 banen in de creatieve sector. De gemiddelde besteding van een festivalganger is 140 euro per jaar aan festivals. In Nederland zijn er zo ongeveer 2,7 miljoen mensen die een festival bezoeken. Dit is te vergelijken met een jaar lang elke week een uitverkochte Amsterdam Arena. Als deze lijn doorzet word de dancesector ongeveer even groot als de kledingindustrie.

De ABN Amro  schat de omzet van de totale Nederlandse dancesector in 2014 op 610 miljoen euro. Hieruit kan je concluderen dat de dancesector van grote waarde is voor de Nederlandse economie.

Veel dj’s komen uit ons eigen land. Het inkomen van de top 10 dj’s is de afgelopen 2 jaar meer dan verdubbeld. Als ook deze lijn doorzet verdienen dj’s meer dan topvoetballers.

Om nu specifieker op het Harcoregenre in te gaan is hier de top 5 van grootste dancefestivals in Nederland te zien:

Op Amsterdam Dance Event is een klein deel van de evenementen besteed aan de hardere muziekstijlen. Hieronder valt onder andere ook Hardcore onder. Op Mysteryland is er een stage voor de organisatie Q-Dance. Deze organisatie organiseert festivals uit de hardere muziekstijlen. Op deze stage is grotendeels Hardstyle te vinden, maar een klein gedeelte hiervan is voor de Hardcore bestemd. Het twee na grootste festival is Awekenings. Op Awekenings is er geen Hardcore te vinden. Defqon 1 Festival staat op nummer 4. Dit festival bestaat uit de hardere dancestijlen. De verschillende varianten van Hardcore hebben een eigen stage. Ongeveer 1/3 van alle stages bestaat uit Hardcore. De nummer 5, Sensation Amsterdam heeft geen aandacht besteed aan Hardcore.

 

Er zijn een aantal evenementenorganisaties die festivals organiseren voor de hardere muziekstijlen. De bekendste zijn: ID&T (opgericht in 1992), Q-Dance (opgericht in 1999), Art of Dance (opgericht in 2001) en B2S (opgericht in 1996).  Uit een onderzoek van ID&T B.V. van 2002 is de financiële stroom binnen de dancesector te zien. Dit ziet er als volgt uit

 

Als er gekeken word naar de oprichtingsjaren van bekende evenementenorganisaties binnen de hardere muziekstijlen is te zien dat het onderzoek uit 2002 vlak na de oprichting is uitgevoerd. Aangezien de sector de afgelopen jaren enorm is gestegen zullen deze cijfers ook enorm gestegen zijn. Daarbij komt ook dat de hardere muziekstijlen zich ook hebben ontwikkeld. 

 

Omdat er geen recentere onderzoeken beschikbaar zijn, zijn er schattingen gemaakt op basis van dit onderzoek. In het onderzoek is aangegeven dat er in 2001 maar 32 dancefestivals georganiseerd waren. Als je dit vergelijkt met de 170 dancefestivals die er nu worden georganiseerd is dit fors gestegen, dit is ruim 5 keer meer. Als we aannemen dat de financiële stroom ook vervijfvoudigd is, komt het totaal 2441 miljoen euro.

Partyflock geeft een overzicht van alle dancefeesten die er in Nederland zijn het hele jaar door. Dit kun je filteren op verschillende muziekgenres. Op basis daarvan is de schatting gemaakt dat 1/3 van de dancefestivals tot de hardere muziekstijlen behoren (hardcore valt hieronder). 

 

Hieruit kun je een voorzichtige conclusie trekken dat 1/3 van 2441 miljoen euro te danken is aan de hardere muziekstijlen. Dit betreft ongeveer 813 miljoen euro per jaar. 

 

Conclusie:

Het is moeilijk om onderscheid te maken tussen hardstyle en hardcore omdat bij meerdere festivals er een combinatie is tussen die twee muziekstijlen. Sommige festivals maken gebruik van een opbouw binnen de line-up. Dit betekend dat er aan het begin van het festival muziek gedraaid word met een laag bpm en naarmate het festival vorderd neemt het toe. Hierdoor heb ik ervoor gekozen om toch de combinatie te laten zien in het restultaat.
Hieruit is gekomen dat er bij de hardere muziekstijlen 813 miljoen euro in omloop is per jaar in Nederland. Dit is 1/3 van de totale dancesector.
Als er gekeken word naar de omzet van de totale dancesector betreft dit 610 miljoen euro. De omzet van de harde muziekstijlen betreft dus 203 miljoen euro per jaar.

Uit deze resultaten kan je concluderen dat Hardcore wel degelijk waarde heeft binnen de Nederlandse economie.

 

 

DBA-wetgeving

 

Opdrachtgevers en opdrachtnemers hebben graag zekerheid over de arbeidsrelatie die ze met elkaar aangaan. Tot 1 mei 2016 kon dit met de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). Sinds 1 mei 2016 is deze vervangen door de wet DBA en modelovereenkomsten. Om alle partijen aan de nieuwe manier van werken te laten wennen, geldt een overgangsperiode tot tenminste 1 januari 2018. In deze periode krijgen opdrachtgevers en opdrachtnemers geen boetes of naheffingen.

 

Door de invoering van de wet DBA en de modelovereenkomsten zijn zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers verantwoordelijk voor de arbeidsrelatie die zij met elkaar aangaan. Dit betekent dat in veel gevallen kritisch naar deze relatie gekeken moet worden. Als een zzp’er (opdrachtnemer) voor een opdrachtgever gaat werken, moeten de zzp’er en zijn opdrachtgever bepalen of er sprake is van loondienst (een dienstbetrekking). In veel gevallen is het duidelijk dat hiervan geen sprake is. In twijfelgevallen kunnen zzp’ers en hun opdrachtgevers een modelovereenkomst gebruiken, maar dat is niet verplicht.

 

Onlangs maakte staatssecretaris Eric Wiebes bekend de Wet DBA tot 1 januari 2018 in de ijskast te zetten. Opdrachtgevers zijn bang voor repercussies achteraf en zijn daardoor terughoudender om ZZP’ers in te huren. ZZP’ers op hun beurt vrezen het verlies van opdrachten.

 

Je ziet een behoorlijke stagnering van nieuwe overeenkomsten tussen zzp-ers en opdrachtgevers, zij hebben flinke koudwatervrees. Bij gebrek aan zekerheid en kennis gooien ze ofwel alle zzp-ers eruit ofwel ze komen met vrijwaringsclausules die de zzp-ers dan moeten tekenen. Ook is het enorm lang wachten op de goedkeuring van de Belastingdienst. Er zijn nu veel ondernemers en zzp-ers die DBA-advies vragen over hun situatie.

 

Doelstelling: Wat is het beste alternatief voor ZZP'ers op het moment om zo risicoloos mogelijk het ondernemerschap voort te zetten?

 

Veel ondernemingen bieden ondernemers een DBA check aan en bekijken per specifieke situatie of er sprake is van een dienstbetrekking of niet. vervolgens geven ze advies over de mogelijkheden om ofwel in de zzp-vorm door te gaan onder nieuwe schriftelijke condities ofwel met behulp van een andere contractsvorm, zoals een arbeidsovereenkomst, uitzendovereenkomst, via payrolling of detachering.

 

Op de lange termijn verwacht ik dat het aantal dienstbetrekkingen zal toenemen en dat uitzend- en payrollbedrijven een grotere rol gaan spelen, al zitten hier ook behoorlijke risico’s aan vast voor de zelfstandig ondernemer.

 

Een ideale oplossing is een DBA-BV is een B.V. met speciale statuten die zijn ontwikkeld voor de zelfstandig professional die ondernemer wil blijven, maar door de aard van de opdracht het risico loopt om als schijnzelfstandige te worden aangemerkt. Met een DBA-BV loopt de professional, ongeacht de opdracht, dit risico niet.

 

Minder risico nemen
De toename van het risico om als werkgever te worden aangemerkt met alle werkgeversverplichtingen van dien, noodzaakt veel opdrachtgevers om de inhuur van zzp’ers te heroverwegen. Het is goed mogelijk dat veel, nu nog “schijnzelfstandige” zzp’ers, straks minder gemakkelijk aan opdrachten kunnen komen. Wanneer de opdrachtgever de zzp’er niet in loondienst wil nemen, dan moet er gekeken worden naar andere legale, flexibele werkvormen. Daarbij kan worden gedacht aan uitzenden, detacheren of payrolling, maar niet iedere zzp’er voelt daar iets voor.

Wil je als professional echter ook zelfstandig ondernemer blijven, dan kun je de DBA-BV overwegen. Naast eigenaar/directeur van de DBA-BV ben je ook als werknemer in loondienst bij de DBA-BV. Hierdoor ben je sociaal verzekerd en kun je jezelf vanuit de DBA-BV detacheren bij één of meerdere opdrachtgevers, zonder dat dit leidt tot enig risico voor jou of je opdrachtgever. Ook de opdrachtgever wordt door deze arbeidsvorm gevrijwaard van werkgeversverplichtingen.

 

Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties B.V. (DBA-BV)
Er wordt een DBA-BV opgericht en je wordt vervolgens aangesteld als directeur van de DBA-BV. De DBA-BV wordt gecontroleerd op een aantal kwaliteitseisen die in de overeenkomst zijn vastgelegd. een van de belangrijkste onderdelen is dat elke DBA-BV NEN 4400-1 gecertificeerd word. De opdrachtgever is met deze certificering gevrijwaard van naheffingen loonbelasting/premie volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen. Door deze inrichting ben je, als professional, naast ondernemer/directeur van je DBA-BV óók werknemer van de DBA-BV. Je bent als werknemer verzekerd in het sociale stelsel en hebt daardoor de zekerheid van het sociale vangnet, mochten de zaken niet goed gaan (WW/WIA).

 

Verschil B.V. en DBA-BV
Er is een belangrijk verschil tussen een B.V. en een DBA-BV. Binnen de DBA-BV is er een gezagsverhouding tussen de mede-aandeelhouder van de DBA-BV (20% zonder winstrecht) en de directeur van de DBA-BV. Er ontstaat van rechtswege een arbeidsovereenkomst binnen de DBA-BV en hierdoor is de professional verplicht verzekerd voor sociale verzekeringspremies. De professional draagt zelf loonheffingen (dit kan ook vanuit een “normale” B.V.) en sociale verzekeringspremies af.

'

 

Voor wie is de DBA-BV geschikt?
De DBA-BV is vooral geschikt voor professionals die zichzelf verhuren aan andere organisaties en die:

  • daarbij nagenoeg hetzelfde werk verrichten als werknemers van dat bedrijf;

  • moeten voldoen aan bepaalde regels (werkgeversgezag);

  • niet kunnen werken conform goedgekeurde modelovereenkomsten;

  • wel kunnen werken buiten dienstbetrekking, maar niet kunnen voldoen aan de fiscale ondernemerscriteria (bijvoorbeeld voor langere tijd afhankelijk zijn van één opdrachtgever).

 

De grootste voordelen van het werken met een DBA-BV:

  • je kunt zelf bepalen hoe lang je voor een opdrachtgever (of tussenbureau) werkt;

  • je kunt bij de opdrachtgever hetzelfde werk doen als de werknemers;

  • je bent verzekerd volgens het sociale stelsel (dus onder andere WW, WIA);

  • je kunt je eigen salaris doorbetalen bij ziekte of zwangerschapsverlof;

 

 Wat ook een handig bedrijf is, is de DUBV van Uniforce. De DUBV van Uniforce is een goed en risicoloos alternatief. Als zzp-er kies je hier geheel zelf voor en heb je geen andere contractpartij nodig. Het biedt 100% zekerheid richting de opdrachtgever zodat je veel sneller de opdracht gegund krijgt. De opdrachtgever loopt geen DBA-risico waardoor hij sneller een handtekening zal zetten onder de opdracht. Als zelfstandige met de DUBV heb je de ruimte om flexibele arbeidsrelaties aan te gaan. Ander voordeel is dat je financieel gezien meer overzicht hebt en helder hebt wat je maandelijkse inkomen is en je belastingdruk. Plus dat je verzekerd bent tegen ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid.

 

Het is altijd belangrijk om eerst terug te gaan naar het begin, laat een DBA check uitvoeren om vast te stellen of dat alles wel echt nodig is en dat het überhaupt een probleem vormt. Het is complexe materie en er zijn veel misverstanden en verkeerde aannames over de toepassing van de Wet DBA. Uit de DBA check komt dan vanzelf naar voren of de DUBV een goed alternatief kan zijn.

 

De Declarabele Uren B.V. (DUBV) is een B.V. met speciale statuten, die Uniforce Group samen met jou opricht. Die DUBV is als werkgever de contractpartij richting de opdrachtgever. Vanuit de DUBV kun je gedetacheerd worden én werken met (model)overeenkomsten. Dit geeft je de vrijheid in opdrachtkeuze en -duur.

 

Conclusie:

Niet iedere ondernemer wilt dezelfde aanpak gebruiken en dat is volkomen normaal. Het eerste wat iedere ZZP'er wel moet doen is controleren via een DBA check of het daadwerkelijk nodig is om iets aan te passen. Als de zzp'er niet via een schijnconstructie werkt en alles conform de DBA wet kan uitvoeren hoeft hij/zij zich natuurlijk niet aan te passen. Daarnaast is het een goed idee om via een DBA BV. je zaken te regelen. Het is handig dat je ook als werknemer staat ingeschreven bij de BV, waardoor er voor een werkgever aanzienlijk minder risico in het spel is en je makkelijker in te huren bent. Tevens ben je verzekerd voor de sociale verzekeringen en kan je jezelf doorbetalen tijdens zwangerschapsverlof of ziekte. 

 

 

Doel

Wat ik in dit onderzoek zal onderzoeken is in welke mate het kabinet in 2050 de CO2 uitstoot volledig zal terugdringen. Tevens wil z ik in kaart gaan brengen wat de overgang naar duurzaam energie zal betekenen voor Nederland.  

 

Uit het onderzoek van Natuur en Milieu blijkt dat Nederland op de 25e plek stond ter vergelijking met andere Europese landen, wat betreft luchtkwaliteit. Volgens de Ranking the stars van Natuur en Milieu behoort de luchtkwaliteit van Nederland tot de slechtste van heel Europa. Samen met België en Luxemburg heeft Nederland de hoogste gemiddelde uitstoot van stikstofdioxide (NOx) per km2. De concentratie fijnstof ligt in Nederland 25% hoger dan het Europese gemiddelde. Gezondheidsschade voor veel mensen en aantasting van de natuur zijn het gevolg (Natuur&Milieu, 2011).

 

In de energieagenda van het Ministerie van Economische Zaken is in december 2016 aantal zaken besproken die zullen leiden naar de overgang van duurzame energie. De overgang naar duurzame energie wordt energietransitie genoemd. In de energietransitie stuurt het kabinet op vermindering van de uitstoot van CO2. De investeringen van de komende jaren, moeten passen bij een CO2-arme energievoorziening. Op deze manier benut Nederland de economische kansen die de energietransitie met zich meebrengt. 

 

In 2013 is met 47 partijen het Energieakkoord gesloten. Deze afspraken lopen tot 2023. De Energieagenda beschrijft het einddoel in 2050 en de route daarnaartoe. Bedrijven en lokale overheden hebben zekerheid nodig zodat zij hun plannen erop kunnen afstemmen.

 

Geleidelijke en tijdige overgang

Nederland heeft zich gecommitteerd aan de afspraken van het klimaatakkoord van Parijs. Dat betekent een drastische beperking van de CO2-uitstoot naar bijna 0 in 2050. Nederland groeit in een geleidelijk tempo naar een CO2-arme economie in 2050.

 

 

Energiebesparing, minder aardgasgebruik en meer investeringen in hernieuwbare energie

Energiebesparing en terugdringing van het gebruik van aardgas. Hier zet het kabinet op in. Om dit te bereiken wil het kabinet duurzaam opgewekte elektriciteit en duurzame warme stimuleren. Hiervoor is een breed pakket aan maatregelen. Zo wordt gekeken hoe de verwarming van woningen, gebouwen en tuinbouwkassen kan verduurzamen. Bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  • De wettelijke verplichting voor aansluiting van huizen en gebouwen op het gasnetwerk zou kunnen vervallen.
  • Niet meer automatisch nieuwe gasnetten aanleggen voor nieuwbouwwijken.

Het kabinet wil ook de bron van energie verder verduurzamen. De stroomopwekking van windmolens op zee is succesvol. Dit zal de komende jaren verder worden uitgebreid, ook met windparken die verder uit de kust liggen.

Doelen Energieagenda

Na 2023 heeft het kabinet de volgende ambities:

  1. Het aantal volledig elektrische auto's en auto's op waterstof zal verder toenemen. Vanaf 2035 is het alleen nog mogelijk duurzame auto’s in Nederland te verkopen.
  2. De spoorsector zal volledig overschakelen op groene stroom. Vanaf 2025 maken nieuwe OV-bussen gebruik van hernieuwbare energie of biobrandstof.
  3. Fietsen moet aantrekkelijker worden. Daarom komen er meer veilige fietsverbindingen en een extra impuls voor fietsenstallingen in steden.
  4. Het wegtransport zal moeten overschakelen van fossiele naar biobrandstoffen en zuinigere  motoren.
  5. Ook de luchtvaart zal moeten overgaan op CO2-arme brandstoffen en zal efficiënter moeten vliegen.
  6. Daarnaast blijft de overheid de energiebesparing door de industrie krachtig stimuleren. Productieprocessen moeten veranderen zodat er minder CO2 wordt uitgestoten. De CO2 die toch nog wordt geproduceerd kan worden opgeslagen in lege aardgasvelden in de Noordzee

 

 

 

Verantwoordelijkheid van iedereen

De energietransitie is alleen mogelijk als iedereen bijdraagt: burgers, bedrijven, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en alle overheden. Het kabinet vindt het belangrijk om met de partijen in gesprek te blijven. Ook wil het kabinet afspraken maken over de invulling van de transitie naar een CO2-arme economie en samenleving.

Voor consumenten die zelf energie opwekken wordt het aantrekkelijker de energie op te slaan. Zij kunnen de energie verkopen op momenten dat er vraag naar is. Opslag maakt het ook mogelijk de energie te gebruiken op het moment dat de consument zelf nodig heeft. Bijvoorbeeld in de avonduren (Rijksoverheid, 2016).

 

Betaalbaar voor burgers en bedrijven

Er bestaan verschillende berekeningen over de kosten die gemoeid zijn met de energietransitie. Vanwege de grote verschillen hiertussen is uitgebreider onderzoek nodig.

Daarbij zal ook gekeken worden naar de mogelijkheden voor financiering van de benodigde investeringen. De eerste uitkomsten daarvan worden halverwege  2017 verwacht. Uitgangspunt is dat de energietransitie betaalbaar blijft voor burgers en bedrijven (Rijksoverheid, 2016).

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb