'Het einde van de Heineken music hall'

2 JAN 2017

 

Sponsoring kan het merkvertrouwen aantasten

De Heineken Music Hall bestaat niet meer. Dat betekent gelukkig niet het einde van Heineken, want het ging slechts om een sponsoring. Het runnen van een zaal is namelijk iets heel anders dan het fabriceren van een biertje.

Het noemen van een totaal andere activiteit naar jezelf is een hachelijke zaak. Je doet alsof jij het bent, maar je bent niet. Jumbo heeft geen schaatsers of wielrenners in dienst. Bij Ziggo werken geen Ajax-spelers. En bij de Rabobank werken geen hockeyers. Maar je doet wel alsof. En dat kan fout gaan. Zeker als de Rabo-wielrenners aan de dope zitten.

Rare sponsoring tast vertrouwen aan

Wil sponsoring geloofwaardig zijn, dan moet het passen bij je drijfveren en je activiteiten. De Libris Literatuurprijs geloof ik: de liefde voor literatuur. Het KPN Mooiste Contactfonds geloof ik ook, naar de oude slogan ‘KPN sluit je aan’. En zelfs de Ziggo Dome geloof ik, namelijk 3D-entertainment naast 2D-entertainment.

De Volvo Ocean Race geloof ik echter niet: Volvo is van auto’s, niet van boten. De Robeco Summer Nights (voorheen Robeco Zomerconcerten) geloof ik ook niet: Robeco is van geld, niet van muziek. En ING en voetbal geloof ik natuurlijk ook niet. Rare sponsoring tast zelfs de geloofwaardigheid van de sponsor aan: je voelt aan je water dat je wordt bedrogen. Hoe kan ik het hoofdmerk nog vertrouwen? Wanneer sponsoring slechts logo-plakkerij is voor de naamsbekendheid, dan neemt het wantrouwen in het logo en in het merk toe.

AFAS Live

De Heineken Music Hall heet nu AFAS Live. Is dit een verbetering? Eigenlijk niet. Bij biertjes en concerten kan ik me iets voorstellen. Bij software en concerten nog niet. Tenzij software een steeds grotere rol gaat spelen in het entertainment met virtual reality, animaties of 3D-toepassingen. Dan pas wordt AFAS een geloofwaardige partner. Ik ben zeer benieuwd hoe ik over vijf jaar terugkijk op dit partnership. Wellicht is software wel de toekomst van live-optredens.

De echte eigenaar van deze concertzaal is trouwens Live Nation Entertainment uit Los Angeles in de Verenigde Staten, gespecialiseerd in concerten en entertainment. Dit klopt sowieso beter dan bier of software. Voorlopig ga ik dan ook naar de Live Nation Hall. Ik ben nog niet overtuigd van AFAS Live.

 

Commentaar:

Ik vind dat rare sponsoring niet het vertrouwen aantast. Het is tevens maar een sponsoring van een evenement of activiteit. Hieruit blijkt het vertrouwen van de sponsor in het evenement of activiteit. Heineken music hall was wel kenmerkend voor Heineken dit valt weg.

'Heineken wint overnamestrijd Britse pubs'

15 DEC 2016

 

Heineken heeft de strijd om de Britse kroeguitbater Punch Taverns gewonnen. De Nederlandse biergigant moest opbieden tegen inversteringsmaatschappij Emerald Investment Partners.
 

Dat meldt de Britse krant Financial Times donderdag op basis van ingewijden.

Financiële details zijn nog niet naar buiten gekomen, maar de deal zou op korte termijn officieel wereldkundig worden gemaakt. Woensdag bevestigde Punch al dat Heineken interesse had getoond in een overname.

De bierbrouwer is al eigenaar van 1.100 pubs in Groot-Brittannië en zou dat aantal hiermee uitbreiden tot ongeveer 2.000. De aandelen van Punch zijn sinds de berichten over de overname met zo'n 45 procent omhoog geschoten.

 

Commentaar:

Heineken word hiermee eigenaar van ongeveer 2000 pubs in Groot-Brittannië. Hoe meer pubs er in het bezit zijn van Heineken hoe beter het voor Heineken is. Zo krijgt Heineken een groter marktaandeel in Groot-Brittannië. Wel zullen ze de gevolgen van Brexit af moeten wachten. Wellicht heeft dit enige invloed op de financiën.

 

'Heineken gaat alcoholvrij'

8 DEC 2016

 

Bierbrouwer Heineken gaat de markt op met een eigen alcoholvrij biertje. Dat bevestigde de brouwer vandaag na berichtgeving door Het Parool. Heineken 0.0% zal in eerste instantie in Nederland verkrijgbaar zijn. Later volgt de rest van de wereld. Met de lancering van 0.0% wil Heineken meeliften op het succes van pils met weinig of geen alcohol.

,,Heineken 0.0% speelt uitstekend in op de toenemende vraag van consumenten naar alcoholvrij en alcoholarm bier", aldus een woordvoerder van de brouwer. ,,Wij luisteren altijd goed naar de markt en willen met producten en innovaties voortdurend blijven inspelen op behoeften van de consument."

Meer informatie over de variant volgt bij de lancering van het product. De 0.0%-variant wordt in maart in Nederland gelanceerd. Vanaf april volgt naar verluidt de wereldwijde introductie.

Geheim
De brouwer werkte dik twee jaar in het geheim aan Heineken 0.0%. Daarbij zou het vooral zaak zijn geweest om de smaak zo goed als gelijk te houden aan het oorspronkelijke pils van de brouwer

 

Commentaar:

Het is een scherpe zet van Heineken aangezien al veel andere biermerken een alcoholvrij bier op de markt hebben gezet. Wellicht loopt Heineken wel een beetje achter de feiten aan aangezien deze trend al een tijdje aan de gang is. Zoals in het artikel aangegeven is Heineken langer bezig dit bier te ontwikkelen omdat zij de smaak optimaal willen hebben. 

 

'Heineken gaat alcoholvrij'

Bierbrouwer Heineken gaat de markt op met een eigen alcoholvrij biertje. Dat bevestigde de brouwer vandaag na berichtgeving door Het Parool. Heineken 0.0% zal in eerste instantie in Nederland verkrijgbaar zijn. Later volgt de rest van de wereld. Met de lancering van 0.0% wil Heineken meeliften op het succes van pils met weinig of geen alcohol.

07-12-16, 14:04 Laatste update: 08-12-16, 11:02
 

Wij luisteren altijd goed naar de markt en willen met producten en innovaties voortdurend blijven inspelen op behoeften van de consument

Woordvoerder van Heineken

,,Heineken 0.0% speelt uitstekend in op de toenemende vraag van consumenten naar alcoholvrij en alcoholarm bier", aldus een woordvoerder van de brouwer. ,,Wij luisteren altijd goed naar de markt en willen met producten en innovaties voortdurend blijven inspelen op behoeften van de consument."

Meer informatie over de variant volgt bij de lancering van het product. De 0.0%-variant wordt in maart in Nederland gelanceerd. Vanaf april volgt naar verluidt de wereldwijde introductie.

Geheim
De brouwer werkte dik twee jaar in het geheim aan Heineken 0.0%. Daarbij zou het vooral zaak zijn geweest om de smaak zo goed als gelijk te houden aan het oorspronkelijke pils van de brouwer.

'Heineken gaat alcoholvrij'

Bierbrouwer Heineken gaat de markt op met een eigen alcoholvrij biertje. Dat bevestigde de brouwer vandaag na berichtgeving door Het Parool. Heineken 0.0% zal in eerste instantie in Nederland verkrijgbaar zijn. Later volgt de rest van de wereld. Met de lancering van 0.0% wil Heineken meeliften op het succes van pils met weinig of geen alcohol.

07-12-16, 14:04 Laatste update: 08-12-16, 11:02
 

Wij luisteren altijd goed naar de markt en willen met producten en innovaties voortdurend blijven inspelen op behoeften van de consument

Woordvoerder van Heineken

,,Heineken 0.0% speelt uitstekend in op de toenemende vraag van consumenten naar alcoholvrij en alcoholarm bier", aldus een woordvoerder van de brouwer. ,,Wij luisteren altijd goed naar de markt en willen met producten en innovaties voortdurend blijven inspelen op behoeften van de consument."

Meer informatie over de variant volgt bij de lancering van het product. De 0.0%-variant wordt in maart in Nederland gelanceerd. Vanaf april volgt naar verluidt de wereldwijde introductie.

Geheim
De brouwer werkte dik twee jaar in het geheim aan Heineken 0.0%. Daarbij zou het vooral zaak zijn geweest om de smaak zo goed als gelijk te houden aan het oorspronkelijke pils van de brouwer.

Heineken verhoogt pilsprijzen 2017 fors

7 DEC 2016

 

Bierbrouwer Heineken gooit de prijzen van haar bier per 9 januari 2017 flink omhoog. Nadat vorig jaar de merken gemiddeld met zo’n 2,6 procent stegen, gaan de prijzen komend jaar met zo’n 3,7 procent omhoog. De sterkste stijging in drie jaar. Door de beperkte stijgingen bij de concurrenten is Amstel voor het eerst in drie jaar duurder dan Jupiler en is het verschil tussen Brand en Hertog Jan nog minimaal.

Ondernemers die Amstel, Brand of Heineken schenken, moeten komend jaar rekening houden met een verhoging van gemiddeld 3,6 procent. Heineken verhoogt haar prijzen daarmee een stuk sterker in vergelijking met vorig jaar, toen de verhoging van de drie merken gemiddeld zo’n 2,6 procent was. De 3,6 procent verhoging voor 2017 (per 9 januari) staat ook in sterk contrast met de 2,5 procent die Grolsch er voor komend jaar bovenop gooit, en helemaal in vergelijking met AB InBev dat de prijzen voor Jupiler, Hertog Jan en Dommelsch met iets meer dan 1 procent verhoogt.

 

Amstel in 2017: literprijs en 50-literfust +3,6%

Ondernemers met Amstel gaan volgend jaar €2,81 betalen per liter, ten opzichte van €2,71  in 2016. Een stijging van 3,6 procent. Een 50-literfust stijgt met eenzelfde percentage, van €129,70 in 2016 naar €134,44 in 2017. Tussen 2015 en 2016 stegen de prijzen van een 50-literfust en een liter tankbier met respectievelijk 2,7% en 2,6%. Door de beperkte stijgingen bij concurrent AB InBev is Amstel voor het eerst sinds 2013 weer duurder dan Jupiler.

Brand in 2017: literprijs +3,6%; 50-literfust +3,7%

Een liter Brand gaat vanaf 9 januari 2017 €3,05 kosten.Een stijging van 3,7 procent. Hiermee kruipt Brand qua prijs steeds dichter aan tegen Hertog Jan van concurrent AB InBev, dat in 2017 €3,11 kost. Het verschil is komend jaar €0,6. Ter vergelijking; het verschil tussen Brand en Hertog Jan was in 2016 nog €0,14. Een 50-literfust Brand gaat in 2017 €147,03  kosten. Een stijging van 3,6 procent ten opzichte van de €141,90 in 2016.

Heineken in 2017: literprijs en 50-literfust +3,6%

Ook Heineken gaat vanaf 9 januari 2017 met 3,6 procent omhoog. Hierdoor gaat een liter tankbier €2,84 kosten, ten opzichte van €2,74 vorig jaar. Een 50-literfust Heineken kost komend jaar €138,26, tegenover €133,40 in 2016.

 

Reactie Heineken: ‘Bieden beste service, prijzen zijn zeer concurrerend’

Heineken laat bij monde van Jonh-Paul Schuirink -manager communicatie & public afairs- weten dat de prijzen ‘zeer concurrerend’ zijn. ‘We zijn een vooraanstaande brouwer met kwalitatief hoogstaande producten, mooie innovaties (denk aan Heineken Biertegoed), de beste service in de markt en natuurlijk concurrerende prijzen’, aldus Schuirink. ‘De brutoprijs van onze bieren is absoluut concurrerend met die van onze concurrenten. Kijk je bijvoorbeeld naar de brutoprijs van Heineken 50 liter fust (vanaf 9 januari €138,26 bruto) dan is die lager dan die van Grolsch (€140,29) en Hertog Jan (€150,55). Hetzelfde beeld zie je bij tankbier: €2,84 per liter voor Heineken vergeleken met €2,87 voor Grolsch; €2,97 voor Jupiler en €3,11 voor Hertog Jan.’

Personeels- en pensioenkosten

Gevraagd naar de reden waarom Heineken zoveel meer verhoogt dan overige brouwerijen antwoordt Schuirink: ‘Onze bruto prijsaanpassingen zijn onder andere het gevolg van hogere kosten waar wij mee geconfronteerd worden, denk hier bijvoorbeeld aan prijsverhogingen door onze leveranciers en aan hogere personeels- en pensioenkosten. Ook investeren we volop in de horeca, bijvoorbeeld door middel van Heineken Biertegoed waarmee we in de paar maanden sinds de lancering al tienduizenden Retail-klanten richting de Horeca hebben bewogen, van de bank naar de bar dus.’ De communicatiemanager wijst opnieuw naar de concurrentie ter vergelijking: ‘Zij verhoogde vorig jaar met 3,6 – 3,7% en toen zaten wij op 2,6%. Je zou naar een gemiddelde stijging over de laatste drie jaar moeten kijken om deze jaarlijkse fluctuaties eruit te halen.’ Daarnaast is de prijsaanpassing volgens Schuirink licht. ‘Uiteindelijk gaat het onderaan de streep om relatief kleine prijsaanpassingen. Zo komt de bruto prijsaanpassing op Heineken 50 liter fust bijvoorbeeld neer op een bruto verhoging van minder dan 3 cent per glas.’

 

Commentaar:

De prijsstijging is aanzienlijk hoger dan de prijsstijging in voorgaande jaren. De stijging van Amstel en Brand is bijna gelijk aan dat van Heineken. Wel Komt AB InBev nu dichter in de buurt. Hun prijzen stijgen maar met 1 %. Hierin kan AB InBev hun voordeel pakken in de markt doordat de prijzen dichter bij elkaar zijn gekomen. Heineken kan de verhoogde prijs goed verantwoorden. Uiteindelijk is de verhogen voor de consument 3 cent per glas. Dat is uiteindelijk waar het allemaal om gaat.

 

Heineken verhoogt pilsprijzen 2017 fors

70528

café

Bierbrouwer Heineken gooit de prijzen van haar bier per 9 januari 2017 flink omhoog. Nadat vorig jaar de merken gemiddeld met zo’n 2,6 procent stegen, gaan de prijzen komend jaar met zo’n 3,7 procent omhoog. De sterkste stijging in drie jaar. Door de beperkte stijgingen bij de concurrenten is Amstel voor het eerst in drie jaar duurder dan Jupiler en is het verschil tussen Brand en Hertog Jan nog minimaal.

 

Ondernemers die Amstel, Brand of Heineken schenken, moeten komend jaar rekening houden met een verhoging van gemiddeld 3,6 procent. Heineken verhoogt haar prijzen daarmee een stuk sterker in vergelijking met vorig jaar, toen de verhoging van de drie merken gemiddeld zo’n 2,6 procent was. De 3,6 procent verhoging voor 2017 (per 9 januari) staat ook in sterk contrast met de 2,5 procent die Grolsch er voor komend jaar bovenop gooit, en helemaal in vergelijking met AB InBev dat de prijzen voor Jupiler, Hertog Jan en Dommelsch met iets meer dan 1 procent verhoogt.

Amstel in 2017: literprijs en 50-literfust +3,6%

Ondernemers met Amstel gaan volgend jaar €2,81 betalen per liter, ten opzichte van €2,71  in 2016. Een stijging van 3,6 procent. Een 50-literfust stijgt met eenzelfde percentage, van €129,70 in 2016 naar €134,44 in 2017. Tussen 2015 en 2016 stegen de prijzen van een 50-literfust en een liter tankbier met respectievelijk 2,7% en 2,6%. Door de beperkte stijgingen bij concurrent AB InBev is Amstel voor het eerst sinds 2013 weer duurder dan Jupiler.

Brand in 2017: literprijs +3,6%; 50-literfust +3,7%

Een liter Brand gaat vanaf 9 januari 2017 €3,05 kosten.Een stijging van 3,7 procent. Hiermee kruipt Brand qua prijs steeds dichter aan tegen Hertog Jan van concurrent AB InBev, dat in 2017 €3,11 kost. Het verschil is komend jaar €0,6. Ter vergelijking; het verschil tussen Brand en Hertog Jan was in 2016 nog €0,14. Een 50-literfust Brand gaat in 2017 €147,03  kosten. Een stijging van 3,6 procent ten opzichte van de €141,90 in 2016.

Heineken in 2017: literprijs en 50-literfust +3,6%

Ook Heineken gaat vanaf 9 januari 2017 met 3,6 procent omhoog. Hierdoor gaat een liter tankbier €2,84 kosten, ten opzichte van €2,74 vorig jaar. Een 50-literfust Heineken kost komend jaar €138,26, tegenover €133,40 in 2016.

Reactie Heineken: ‘Bieden beste service, prijzen zijn zeer concurrerend’

Heineken laat bij monde van Jonh-Paul Schuirink -manager communicatie & public afairs- weten dat de prijzen ‘zeer concurrerend’ zijn. ‘We zijn een vooraanstaande brouwer met kwalitatief hoogstaande producten, mooie innovaties (denk aan Heineken Biertegoed), de beste service in de markt en natuurlijk concurrerende prijzen’, aldus Schuirink. ‘De brutoprijs van onze bieren is absoluut concurrerend met die van onze concurrenten. Kijk je bijvoorbeeld naar de brutoprijs van Heineken 50 liter fust (vanaf 9 januari €138,26 bruto) dan is die lager dan die van Grolsch (€140,29) en Hertog Jan (€150,55). Hetzelfde beeld zie je bij tankbier: €2,84 per liter voor Heineken vergeleken met €2,87 voor Grolsch; €2,97 voor Jupiler en €3,11 voor Hertog Jan.’

Personeels- en pensioenkosten

Gevraagd naar de reden waarom Heineken zoveel meer verhoogt dan overige brouwerijen antwoordt Schuirink: ‘Onze bruto prijsaanpassingen zijn onder andere het gevolg van hogere kosten waar wij mee geconfronteerd worden, denk hier bijvoorbeeld aan prijsverhogingen door onze leveranciers en aan hogere personeels- en pensioenkosten. Ook investeren we volop in de horeca, bijvoorbeeld door middel van Heineken Biertegoed waarmee we in de paar maanden sinds de lancering al tienduizenden Retail-klanten richting de Horeca hebben bewogen, van de bank naar de bar dus.’ De communicatiemanager wijst opnieuw naar de concurrentie ter vergelijking: ‘Zij verhoogde vorig jaar met 3,6 – 3,7% en toen zaten wij op 2,6%. Je zou naar een gemiddelde stijging over de laatste drie jaar moeten kijken om deze jaarlijkse fluctuaties eruit te halen.’ Daarnaast is de prijsaanpassing volgens Schuirink licht. ‘Uiteindelijk gaat het onderaan de streep om relatief kleine prijsaanpassingen. Zo komt de bruto prijsaanpassing op Heineken 50 liter fust bijvoorbeeld neer op een bruto verhoging van minder dan 3 cent per glas.’

Heineken verhoogt pilsprijzen 2017 fors

70528

café

Bierbrouwer Heineken gooit de prijzen van haar bier per 9 januari 2017 flink omhoog. Nadat vorig jaar de merken gemiddeld met zo’n 2,6 procent stegen, gaan de prijzen komend jaar met zo’n 3,7 procent omhoog. De sterkste stijging in drie jaar. Door de beperkte stijgingen bij de concurrenten is Amstel voor het eerst in drie jaar duurder dan Jupiler en is het verschil tussen Brand en Hertog Jan nog minimaal.

 

Ondernemers die Amstel, Brand of Heineken schenken, moeten komend jaar rekening houden met een verhoging van gemiddeld 3,6 procent. Heineken verhoogt haar prijzen daarmee een stuk sterker in vergelijking met vorig jaar, toen de verhoging van de drie merken gemiddeld zo’n 2,6 procent was. De 3,6 procent verhoging voor 2017 (per 9 januari) staat ook in sterk contrast met de 2,5 procent die Grolsch er voor komend jaar bovenop gooit, en helemaal in vergelijking met AB InBev dat de prijzen voor Jupiler, Hertog Jan en Dommelsch met iets meer dan 1 procent verhoogt.

Amstel in 2017: literprijs en 50-literfust +3,6%

Ondernemers met Amstel gaan volgend jaar €2,81 betalen per liter, ten opzichte van €2,71  in 2016. Een stijging van 3,6 procent. Een 50-literfust stijgt met eenzelfde percentage, van €129,70 in 2016 naar €134,44 in 2017. Tussen 2015 en 2016 stegen de prijzen van een 50-literfust en een liter tankbier met respectievelijk 2,7% en 2,6%. Door de beperkte stijgingen bij concurrent AB InBev is Amstel voor het eerst sinds 2013 weer duurder dan Jupiler.

Brand in 2017: literprijs +3,6%; 50-literfust +3,7%

Een liter Brand gaat vanaf 9 januari 2017 €3,05 kosten.Een stijging van 3,7 procent. Hiermee kruipt Brand qua prijs steeds dichter aan tegen Hertog Jan van concurrent AB InBev, dat in 2017 €3,11 kost. Het verschil is komend jaar €0,6. Ter vergelijking; het verschil tussen Brand en Hertog Jan was in 2016 nog €0,14. Een 50-literfust Brand gaat in 2017 €147,03  kosten. Een stijging van 3,6 procent ten opzichte van de €141,90 in 2016.

Heineken in 2017: literprijs en 50-literfust +3,6%

Ook Heineken gaat vanaf 9 januari 2017 met 3,6 procent omhoog. Hierdoor gaat een liter tankbier €2,84 kosten, ten opzichte van €2,74 vorig jaar. Een 50-literfust Heineken kost komend jaar €138,26, tegenover €133,40 in 2016.

Reactie Heineken: ‘Bieden beste service, prijzen zijn zeer concurrerend’

Heineken laat bij monde van Jonh-Paul Schuirink -manager communicatie & public afairs- weten dat de prijzen ‘zeer concurrerend’ zijn. ‘We zijn een vooraanstaande brouwer met kwalitatief hoogstaande producten, mooie innovaties (denk aan Heineken Biertegoed), de beste service in de markt en natuurlijk concurrerende prijzen’, aldus Schuirink. ‘De brutoprijs van onze bieren is absoluut concurrerend met die van onze concurrenten. Kijk je bijvoorbeeld naar de brutoprijs van Heineken 50 liter fust (vanaf 9 januari €138,26 bruto) dan is die lager dan die van Grolsch (€140,29) en Hertog Jan (€150,55). Hetzelfde beeld zie je bij tankbier: €2,84 per liter voor Heineken vergeleken met €2,87 voor Grolsch; €2,97 voor Jupiler en €3,11 voor Hertog Jan.’

Personeels- en pensioenkosten

Gevraagd naar de reden waarom Heineken zoveel meer verhoogt dan overige brouwerijen antwoordt Schuirink: ‘Onze bruto prijsaanpassingen zijn onder andere het gevolg van hogere kosten waar wij mee geconfronteerd worden, denk hier bijvoorbeeld aan prijsverhogingen door onze leveranciers en aan hogere personeels- en pensioenkosten. Ook investeren we volop in de horeca, bijvoorbeeld door middel van Heineken Biertegoed waarmee we in de paar maanden sinds de lancering al tienduizenden Retail-klanten richting de Horeca hebben bewogen, van de bank naar de bar dus.’ De communicatiemanager wijst opnieuw naar de concurrentie ter vergelijking: ‘Zij verhoogde vorig jaar met 3,6 – 3,7% en toen zaten wij op 2,6%. Je zou naar een gemiddelde stijging over de laatste drie jaar moeten kijken om deze jaarlijkse fluctuaties eruit te halen.’ Daarnaast is de prijsaanpassing volgens Schuirink licht. ‘Uiteindelijk gaat het onderaan de streep om relatief kleine prijsaanpassingen. Zo komt de bruto prijsaanpassing op Heineken 50 liter fust bijvoorbeeld neer op een bruto verhoging van minder dan 3 cent per glas.’

Heineken verhoogt pilsprijzen 2017 fors

70528

café

Bierbrouwer Heineken gooit de prijzen van haar bier per 9 januari 2017 flink omhoog. Nadat vorig jaar de merken gemiddeld met zo’n 2,6 procent stegen, gaan de prijzen komend jaar met zo’n 3,7 procent omhoog. De sterkste stijging in drie jaar. Door de beperkte stijgingen bij de concurrenten is Amstel voor het eerst in drie jaar duurder dan Jupiler en is het verschil tussen Brand en Hertog Jan nog minimaal.

 

Ondernemers die Amstel, Brand of Heineken schenken, moeten komend jaar rekening houden met een verhoging van gemiddeld 3,6 procent. Heineken verhoogt haar prijzen daarmee een stuk sterker in vergelijking met vorig jaar, toen de verhoging van de drie merken gemiddeld zo’n 2,6 procent was. De 3,6 procent verhoging voor 2017 (per 9 januari) staat ook in sterk contrast met de 2,5 procent die Grolsch er voor komend jaar bovenop gooit, en helemaal in vergelijking met AB InBev dat de prijzen voor Jupiler, Hertog Jan en Dommelsch met iets meer dan 1 procent verhoogt.

Amstel in 2017: literprijs en 50-literfust +3,6%

Ondernemers met Amstel gaan volgend jaar €2,81 betalen per liter, ten opzichte van €2,71  in 2016. Een stijging van 3,6 procent. Een 50-literfust stijgt met eenzelfde percentage, van €129,70 in 2016 naar €134,44 in 2017. Tussen 2015 en 2016 stegen de prijzen van een 50-literfust en een liter tankbier met respectievelijk 2,7% en 2,6%. Door de beperkte stijgingen bij concurrent AB InBev is Amstel voor het eerst sinds 2013 weer duurder dan Jupiler.

Brand in 2017: literprijs +3,6%; 50-literfust +3,7%

Een liter Brand gaat vanaf 9 januari 2017 €3,05 kosten.Een stijging van 3,7 procent. Hiermee kruipt Brand qua prijs steeds dichter aan tegen Hertog Jan van concurrent AB InBev, dat in 2017 €3,11 kost. Het verschil is komend jaar €0,6. Ter vergelijking; het verschil tussen Brand en Hertog Jan was in 2016 nog €0,14. Een 50-literfust Brand gaat in 2017 €147,03  kosten. Een stijging van 3,6 procent ten opzichte van de €141,90 in 2016.

Heineken in 2017: literprijs en 50-literfust +3,6%

Ook Heineken gaat vanaf 9 januari 2017 met 3,6 procent omhoog. Hierdoor gaat een liter tankbier €2,84 kosten, ten opzichte van €2,74 vorig jaar. Een 50-literfust Heineken kost komend jaar €138,26, tegenover €133,40 in 2016.

Reactie Heineken: ‘Bieden beste service, prijzen zijn zeer concurrerend’

Heineken laat bij monde van Jonh-Paul Schuirink -manager communicatie & public afairs- weten dat de prijzen ‘zeer concurrerend’ zijn. ‘We zijn een vooraanstaande brouwer met kwalitatief hoogstaande producten, mooie innovaties (denk aan Heineken Biertegoed), de beste service in de markt en natuurlijk concurrerende prijzen’, aldus Schuirink. ‘De brutoprijs van onze bieren is absoluut concurrerend met die van onze concurrenten. Kijk je bijvoorbeeld naar de brutoprijs van Heineken 50 liter fust (vanaf 9 januari €138,26 bruto) dan is die lager dan die van Grolsch (€140,29) en Hertog Jan (€150,55). Hetzelfde beeld zie je bij tankbier: €2,84 per liter voor Heineken vergeleken met €2,87 voor Grolsch; €2,97 voor Jupiler en €3,11 voor Hertog Jan.’

Personeels- en pensioenkosten

Gevraagd naar de reden waarom Heineken zoveel meer verhoogt dan overige brouwerijen antwoordt Schuirink: ‘Onze bruto prijsaanpassingen zijn onder andere het gevolg van hogere kosten waar wij mee geconfronteerd worden, denk hier bijvoorbeeld aan prijsverhogingen door onze leveranciers en aan hogere personeels- en pensioenkosten. Ook investeren we volop in de horeca, bijvoorbeeld door middel van Heineken Biertegoed waarmee we in de paar maanden sinds de lancering al tienduizenden Retail-klanten richting de Horeca hebben bewogen, van de bank naar de bar dus.’ De communicatiemanager wijst opnieuw naar de concurrentie ter vergelijking: ‘Zij verhoogde vorig jaar met 3,6 – 3,7% en toen zaten wij op 2,6%. Je zou naar een gemiddelde stijging over de laatste drie jaar moeten kijken om deze jaarlijkse fluctuaties eruit te halen.’ Daarnaast is de prijsaanpassing volgens Schuirink licht. ‘Uiteindelijk gaat het onderaan de streep om relatief kleine prijsaanpassingen. Zo komt de bruto prijsaanpassing op Heineken 50 liter fust bijvoorbeeld neer op een bruto verhoging van minder dan 3 cent per glas.’

Heineken draait bierkraan Vietnam fors open

 

28 NOV 2016

 

HANOI (AFN) - Heineken is van plan de bierproductie bij zijn Vietnamese brouwerij Vietnam Brewery-Vung Tau te vertwaalfvoudigen. Met de forse verhoging wil de biergigant profiteren van de enorme groei van de bierconsumptie in het Aziatische land.

 Bij Heineken Vietnam Brewery-Vung Tau, dat in juli werd overgenomen van de Deense brouwer Carlsberg, wordt momenteel 50 miljoen liter per jaar gebrouwen. Het Vietnamese ministerie laat weten dat Heineken een aanvraag heeft ingediend om dat op te mogen krikken tot 610 miljoen liter. De verwachting is dat dat voorstel wordt goedgekeurd.

Vietnam is een belangrijke groeimarkt voor brouwers. De bierconsumptie in het land, met zijn groeiende en steeds rijkere bevolking en levendige barcultuur, zit al jaren in de lift. Dit jaar wordt er ongeveer 3,3 miljard liter bier gedronken, tegen 2020 komt dat naar verwachting uit op 4,1 miljard liter.

 

Commentaar:

 

Dit is een goede zet van Heineken aangezien de Aziatische merken op individueel gebied sterk aan het stijgen zijn. Doordat Heineken inspeelt op deze trend zullen zij hier van gaan profiteren. Daarnaast geeft het artikel aan dat de Vietnamese biermarkt ook sterk aan het groeien is. Als de groei zich naar verwachting doorzet zal Heineken een hele goede zet hebben gedaan. 

Heineken-topman Jean-François van Boxmeer, een van de langstzittende ceo's bij de AEX-fondsen, gaat het bedrijf waarschijnlijk nog eens vier jaar leiden. De raad van commissarissen schuift Van Boxmeer, die in 2005 ceo werd en wiens termijn op 20 april eindigt, daarvoor naar voren.

Heineken meldt vanochtend in een tussentijds handelsbericht dat het in het derde kwartaal op eigen kracht 2% meer bier verkocht dan een jaar eerder. De brouwer presteert daarmee iets beter dan analisten hadden verwacht. De groei haalde de bierbrouwer uit Amerika, Azië en Europa. Daarmee werd de daling van de verkopen in Afrika en Oost-Europa goedgemaakt.

Minder winst

Vooral duurdere biertjes gingen er goed in. Van het merk Heineken zelf, dat in veel landen als premiummerk geldt, werd op autonome basis 3,5% meer bier verkocht. Het vond gretig aftrek in China, Zuid-Afrika en Brazilië. De afzet in de Verenigde Staten, Griekenland en Rusland stond onder druk.

 

Over de eerste negen maanden van dit jaar rapporteert Heineken een nettowinst van € 1,24 mrd, aanzienlijk minder dan de € 1,78 mrd over dezelfde periode een jaar geleden. Het verschil wordt verklaard door een afschrijving van € 233 mln op de Congolese activiteiten en een meevaller in 2015 van € 379 mln door de verkoop van Empaque.

Groei verwacht

Topman Van Boxmeer, die de resultaten in het derde kwartaal 'robuust' noemt, ziet in Europa verdere vooruitgang. De groei van een jaar wist Heineken echter niet vast te houden. Toen groeide het verkochte biervolume in Europa na jaren van stilstand met bijna 7%, terwijl in de regio Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa de groei stokte.

De onderneming temperde in augustus al de groeiverwachtingen door te wijzen op de sterke resultaten van een jaar geleden. Die groei zou moeilijk te evenaren zijn. De verkopen hadden in Europa een zetje in de rug gekregen door het voetbaltoernooi Euro 2016, het succes van het Heineken-merk, buitenlandse bieren en alcoholvrije varianten.

Ook werd in de tweede helft van het jaar een tegenvaller voorspeld door ongunstige wisselkoerseffecten. Het negatieve effect raamt Heineken nu op ongeveer € 215 mln op het bedrijfsresultaat (beia) en € 115 mln op de nettowinst. Het aandeel Heineken staat woensdagochtend licht lager op de beurs.

commentaar:

Heineken presteert beter dan verwacht dit is met name te danken aan de duurdere bieren. Ondanks de groei heeft Heineken wel minder winst gemaakt dan vorige jaren. Heineken hoopt de groei vast te houden ondanks de ongunstige wisselkoerseffecten. Heineken overschat zichzelf niet en schept een realistisch beeld van de situatie. 

De Nederlandse bierbrouwer Heineken wil Jean-François van Boxmeer, al elf jaar voorzitter van het AEX-fonds, nog vier jaar de kar laten trekken. De opvolgers waarnaar afgelopen jaren wel is gezocht, zitten voorlopig weer in wachtkamer.

De familie Heineken wilde iemand die kan zorgen voor continuïteit, loyaliteit én een goede prestatie. Michel de Carvalho, echtgenoot van Heineken-erfgename Charlene, ziet erop toe dat er geen regent als Thony Ruys meer binnenkomt. En kennelijk is er dan geen betere dan de huidige Belgische bestuursvoorzitter, waarmee de nazaten van Freddy Heineken het goed kunnen vinden.

Vier kandidaten

Analisten bij effectenhuizen reageren positief op het aanblijven van Van Boxmeer, maar daarmee hebben de kroonprinsen binnen het brouwerijconcern voorlopig wel het nakijken. Binnen het bedrijf zijn volgens ingewijden ooit vier kandidaten aangewezen, die ook al een assessment hebben gehad.

Een daarvan is Stefan Orlowski — de huidige baas van Heineken Europa. Als er morgen iets gebeurt met Van Boxmeer, treedt hij waarschijnlijk in zijn voetsporen. Hij heeft geen Afrika-ervaring en dat telt zwaar bij Heineken, dat zijn A-bestuurders doorgaans de toer laat maken door Afrika en Mexico voor het grote werk begint.

 

Wie al heel lang geldt als de gedoodverfde opvolger is Dolf van den Brink. Het is de zondagsjongen, die weinig fout kan doen. Hij heeft in Congo gezeten, was niet echt succesvol op de Amerikaanse markt maar zit nu wel in Mexico. Commercieel weet hij van wanten en hij ligt goed bij de familie.

 

Marc Busain — een Belg en de huidige baas van Heineken Noord- en Zuid-Amerika, behoorde ook tot de kanshebbers. Net als Van Boxmeer is hij superloyaal, maar de vraag is of hij de flair en communicatievaardigheden heeft om als eerste man te opereren. En dan was er nog Ronald den Elzen. Dat was een financiële man, maar heeft nu een breder profiel door eerst Heineken Portugal te leiden en nu de Verenigde Staten.

 

Jan Derck van Karnebeek, de huidige chief commercial officer, was ook een kroonprins, maar dat is volgens ingewijden niet meer zo. Ook Frans Eusman, die voor Heineken Azië leidt, zou niet op het lijstje mogelijke opvolgers staan. Overigens wordt er ook rekening mee gehouden dat De Carvalho een ander konijn uit de hoge hoed zou toveren, iemand van buiten het concern.

 
 

Marc Bolland bijvoorbeeld, tot voor kort baas van het Britse Marks & Spencer, heeft een verleden bij Heineken. Jean Marc Huët, die naar verluidt na een meningsverschil met baas Paul Polman bij Unilever vertrok, wil nog wel eens de eerste man zijn. En Michiel Herkemij, vanuit Heineken na omzwervingen via Douwe Egberts en Vion bij concurrent Carlsberg beland, heeft ook de route Afrika – Mexico bewandeld.

Aanblijfbonus

Enkele jaren geleden leidde de verlenging van het contract van Van Boxmeer tot ophef onder grote beleggers. Ze keerden zich tegen de retentieaandelen die Heineken zijn topman wilde toekennen. Deze ‘aanblijfbonus’, ter waarde van €1,5 mln, hing samen met verlenging van de termijn van de Heineken-ceo. Het is niet duidelijk of dit keer opnieuw van zo'n bonus sprake zal zijn. 

Commentaar:  

Mocht er iets misgaan met de huidige voorzitter zijn er genoeg potentiële opvolgers en zal Heineken blijven functioneren zoals zij nu doen. Van Boxmeer is op dit moment nog steeds de beste kandidaat en zal dit de komende 4 jaar nog blijven. Analisten reageren positief op de verlenging van zijn zittingsduur. Het zorgt dus voor weinig opstand en is dus een goede keuze.

 

Bij de cijferstroom van bedrijven gaat mijn interesse vooral uit naar onverwachte koersreacties. De ontwikkeling van het aandeel Heineken, een verlies van ongeveer 5% vorige week, vond ik het interessantst. Ten opzichte van begin dit jaar daalde de koers vergelijkbaar, terwijl de AEX in die periode juist evenveel won. De Belgische concurrent AB InBev ging deze week zelfs met 10% onderuit na publicatie van de cijfers. 

Met de cijfers van Heineken was autonoom niets mis, terwijl bij AB InBev vooral de activiteiten in Brazilië teleurstelden. Heineken verkocht 2% meer gerstenat dan een jaar geleden en dat was beter dan de verwachting van analisten, die rekenden op een plus van 1,6%. De bierbrouwer bevestigde de eerder voorspelde margeverbetering voor dit jaar met 40 basispunten.

Onnodige koersdaling

De kwartaalcijfers en uitlatingen hadden niets aan de waardering van Heineken hoeven te veranderen. Een dergelijke koersdaling was dus niet nodig. Een rondje bellen langs brokers leverde geen negatieve geluiden op en ook de institutionele aandeelhouders waren niet negatief, ze behoorden ook niet tot de verkopers van aandelen Heineken.

De redenen voor de koersdaling liggen elders. Ten eerste is er in de biermarkt een sterke trend richting lokale, ambachtelijke biertjes. Dit segment is amper 10% van de markt wereldwijd maar groeit in de Verenigde Staten ruim 20% en in Europa ruim 10%. Belangrijker nog is de consolidatie in de markt en het feit dat bierbrouwers wereldspelers zijn geworden. Dan is het moeilijk ontsnappen aan de golven van de wereldeconomie.

 

De belangrijkste oorzaak is echter 'het rentespook'. De rente steeg afgelopen weken van negatief naar heel laag. Defensieve aandelen als Heineken zijn een parkeerplaats voor geld in dit renteklimaat. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Unilever en Nestlé of BAT en Philip Morris, waar ook soortgelijke koersdalingen waren te zien.

Heineken is wereldwijd een ijzersterk merk en onderliggend heel goed bezig. Voor aandeelhouders een reden om aan te nemen dat het waarderingsverschil met AB InBev van zo'n 10% verkleind kan worden. Nu AB InBev harder daalt dan Heineken wordt dat waarderingsverschil deels gedicht in de verkeerde richting. De beweging van Heineken is vooral te duiden vanuit asset allocatie, oftewel het verdelen van beleggingen over verschillende categorieën (aandelen, obligaties, etc), en niet vanuit autonome ontwikkelingen.

Mooie kraag

Er zijn evenveel analisten die een advies 'kopen' hanteren voor Heineken als die 'houden' adviseren. Hun gemiddelde koersdoel voor over een jaar van € 90 biedt toch 20% ruimte ten opzichte van de huidige koers. Technische analisten zijn negatief geworden. Op de korte termijn geeft het aandeel Heineken wellicht wat minder schuim maar voor de lange termijn vormt het een mooie kraag op iedere  beleggingsportefeuille. 

 

Commentaar:

De conclusie uit dit artikel is dat Heineken een sterk bedrijf is dat meegaat met de tijd. Het bedrijf groeit sneller dan verwacht. Heineken heeft geen rol gespeeld in de koersdaling, dit ging buiten hun macht. Bij andere grote bedrijven is de koers ook gedaald. Dit is voor Heineken een geruststellende factor. De daling is maar tijdelijk, het zal weinig effect hebben op het imago van Heineken.